Treinen rijden weer na aanleggen extra sporen rond Utrecht

Maandagochtend reden de eerste treinen over het gloednieuwe dubbele spoor tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal. Hiermee is het laatste stuk spoorverdubbeling rond Utrecht is daarmee een feit. Het ontbrekend puzzelstuk in de vorm van een spoor is hiermee gelegd tussen Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal, waarbij nu allebei de spoorbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik zijn.

Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is het spoor verdubbeld over een lengte van bijna 2 kilometer. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de plaatsing van een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal welke vorig jaar naar zijn plek werd gereden. De bestaande spoorbrug ernaast is hoger en stiller gemaakt. Tussen Leidsche Rijn en Vleuten waren sinds 2010 al vier sporen in gebruik. In 1999 begon de spoorverdubbeling tussen Woerden en Harmelen, welke tot 2005 duurde. Met de afronding van de spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Leidsche Rijn is het hele traject tussen Woerden en Utrecht nu viersporig, en geschikt voor het 'Randstadspoor'.

Randstadspoor

De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe stations in de regio Utrecht. De realisatie van het Randstadspoor heeft ruim 15 jaar geduurd en bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn.