Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken naar het strand

Na een juridische strijd door omwonenden is er een besluit genomen dat de metroverbinding van de Hoekse Lijn door zal worden getrokken naar het strand. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van woensdag. Zij hebben alle bezwaren tegen het bestemmingsplan voor de spoorverlenging ongegrond verklaard.

De spoorverlenging maakt deel uit van een groter project dan de ombouw van de Hoekse Lijn als treinverbinding tot een metrolijn die nu plaatsvindt. Het bestaande eindstation van de Hoekse Lijn ligt nu niet direct aan het strand, maar op zo’n 1,2 kilometer afstand. Door de spoorverlenging kunnen strandgangers vlak bij het strand uitstappen. Tegen het bestemmingsplan waren omwonenden van het traject in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

Al eerder dit jaar maakte wethouder Adriaan Visser bekend dat de verlenging van de Hoekse Lijn naar het strand in het voorjaar van 2021 klaar moet zijn. De Hoekse Lijn zelf zal in het najaar van 2018 worden geopend.

Noodzaak spoorverlenging

De bezwaarmakers vinden het verlengen van het spoor niet nodig. Volgens hen maken strandgangers maar een beperkt deel van het jaar gebruik van de metroverbinding en zijn er alternatieven, zoals pendelbussen. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak kon de gemeenteraad ervan uitgaan dat die noodzaak wel bestaat en hoefde de gemeenteraad niet te kiezen voor een alternatieve oplossing.

In de huidige situatie is de infrastructuur naar Hoek van Holland op drukke stranddagen overbelast. Verder heeft de gemeenteraad overtuigend aangetoond dat de reizigerscapaciteit van die alternatieven, zoals pendelbussen, te beperkt is in vergelijking met een metroverbinding. De metroverbinding heeft als voordeel dat strandgangers rechtstreeks naar Hoek van Holland kunnen reizen en niet hoeven over te stappen, wat tot ongemak en een langere reistijd zorgt.

Overlast

Verder vrezen de omwonenden voor overlast van de metroverbinding, onder meer door geluid, trillingen en verslechtering van de bereikbaarheid van hun woningen. Uit onderzoek blijkt echter dat het geluid en de trillingen van de metroverbinding niet zo ernstig zullen zijn dat de situatie bij de woningen in de omgeving onaanvaardbaar wordt. Over de bereikbaarheid schrijven deskundigen dat de invloed van de metrolijn op de bereikbaarheid van hun woningen maar beperkt is, zowel op werk- als op stranddagen.

Om verslechtering van de bereikbaarheid van hun woningen te voorkomen, hebben de omwonenden nog voorgesteld de kruising van de Strandweg met de metrolijn verdiept aan te leggen en niet gelijkvloers. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de gemeenteraad "in redelijkheid" kon kiezen voor de gelijkvloerse kruising. Een ongelijkvloerse kruising zou namelijk ruim € 19 miljoen meer kosten.

De Raad van State heeft er een paar maanden over gedaan om tot een uitspraak te komen.

Foto: Crazyperson (Wikipedia; Creative Commons)
Een metro van de RET in Rotterdam
Foto: Crazyperson (Wikipedia; Creative Commons)