Uitgesteld onderhoud oorzaak treinstoringen Gouda

Op plekken waar spooronderhoud is uitgesteld kunnen sneller infrastroringen ontstaan. Afgelopen maand ontstonden er meerdere keren wisselstoringen rond Gouda, tot ergernis van ProRail-topman Pier Eringa.

"Daar baal ik enorm van", zegt de ProRail-topman. "Uitgesteld onderhoud heeft daar veel narigheid veroorzaakt voor reizigers. Dat hadden we niet moeten doen." De spoorbeheerder stelde het onderhoud uit vanwege een tekort aan budgetten. Ook de bovenleiding bij Gouda ging deze maand kapot. Reden voor Eringa om de verantwoordelijke baanvakinspecteur op het matje te roepen. "Die vertelde dat de bovenleiding dunner was dan normaal. Dat stond al op de planning, maar in dit geval ging het al eerder fout. Dat soort dingen moeten we voor zijn. We lopen nu achter de feiten aan", legt Eringa uit.

Geen achterstallig onderhoud

Eringa benadrukt dat uitgesteld onderhoud niet hetzelfde is als achterstallig onderhoud. "Je kunt het vergelijken met een auto: als je misschien na 20.000 kilometer van plan bent een onderhoudsbeurt te doen, dan kun je dat ook nog een beetje uitstellen en is er nog niet direct sprake van achterstallig onderhoud." Het voorval in Gouda staat niet op zich, al kon Eringa geen cijfers geven over het percentage storingen waarbij uitgesteld onderhoud een rol speelt. Wel zegt de spoorbeheerder dat tot 2015 circa 15 procent van het onderhoud werd uitgesteld.

Overdag werken aan het spoor

Eringa wil het uitgestelde onderhoud inhalen, maar daarvoor moeten er wel voldoende aannemers beschikbaar zijn. Nu wordt vrijwel al het onderhoud ‘s nachts uitgevoerd. "Een oplossing kan zijn om een deel van het onderhoud overdag te doen", zegt Directeur Operatie John Voppen. "Terwijl de treinen rijden kun je op rustige trajecten misschien wel in tien minuten kleine klusjes doen. Dat moet wel op een veilige manier. Bijvoorbeeld door een hek te plaatsen en een spoor buiten gebruik te nemen of door een gegarandeerde waarschuwing."

2020/2021

Wanneer het uitgesteld onderhoud weer overal ingehaald is, durft Eringa niet te zeggen. "Zo snel als mogelijk", zegt hij. Op de vraag of dat nog zal gebeuren onder zijn leiderschap, antwoordt Eringa bevestigend: "Daar ga ik wel van uit." Eringa trad in 2015 aan als president-directeur en is van plan vijf à zes jaar bij ProRail te blijven. Dat zou betekenen dat al het uitgesteld onderhoud voor 2020/2021 ingehaald is.

Foto: Ralf Roletschek
Foto: Ralf Roletschek

Bron: Treinreiziger