NMBS en Infrabel voor de rechter gedaagd vanwege treinbotsing Buizingen

De machinist van de stoptrein die in 2010 verongelukte in het Belgische Buizingen wordt in staat van beschuldiging gesteld. Bij een frontale treinbotsing vielen negentien doden. Onderzoekers hebben vastgesteld dat de machinist door een rood licht is gereden, maar dat wordt door hen ontkent. Wel zou de beveiliging op het spoor niet hebben gedeugd.

Tijdens de zaak die in juni zal starten, zullen zowel vervoerder NMBS en spoorbeheerder Infrabel zich moeten verantwoorden voor de politierechter. Volgens de onderzoeksrechter zouden zij nalatig geweest bij de technische werking van het beveiligingssysteem.

Bij het ongeluk op 15 februari 2010 botste een stoptrein tegen een intercity, met grote ravage tot gevolg. Negentien mensen kwamen om en er vielen 310 gewonden, van wie elf ernstig. Vanwege de technische ingewikkelde situatie heeft het onderzoek lang geduurd. Het vermoeden is dat het sein versprongen is door het elektro-magnetische veld van passerende hogesnelheidstreinen. Sindsdien is het sein buiten gebruik gesteld.


Foto: Cedric