NOVB: "OV-chipkaart binnenkort goedkoper"

De OV-Chipkaart wordt in de nabije toekomst goedkoper dan 7.50 euro. Dat laat een woordvoerder van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad (NOVB) aan de website Treinreiziger.nl weten. Volgende week nemen de vervoerders een besluit over de nieuwe prijs, na advies van consumentenorganisaties wordt de nieuwe prijs in mei vervolgens definitief.

In het NOVB nemen vervoerders samen met overheden gezamenlijk beslissingen over ov-gerelateerde onderwerpen. Deze week verstuurde Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de werkagenda van het NOVB naar de Tweede Kamer. Daaruit blijkt dat de vervoerders eigenlijk al tijdens het eerste bestuurlijk overleg van 2018 een besluit wilde nemen over de prijsverlaging, dat is echter uitgesteld. “Het is een complex onderwerp, waar veel discussie over gevoerd is. We hebben nu een voorstel op tafel liggen dat doorgerekend is. Aanstaande woensdag nemen de vervoerders daar een besluit over” zegt Stina Larsson namens het NOVB.

Techniek

Ook wordt er volgens de IT-website Tweakers dit jaar een besluit genomen over de techniek van de OV-chipkaart. "Niet alleen zou de de emv-standaard (een nieuwee chip in de OV-chipkaart, red.) die van de huidige nfc-chip van de ov-kaart kunnen vervangen, maar de stap zou ook voor betalen met smartphone, bankpas en barcode zorgen. Reizigers hoeven dan niet meer na te denken over het verhogen van het tegoed.", schrijft de technologiewebsite.

De chipkaart is al een eerder vervangen nadat bleek dat deze te gemakkelijk te kraken was. Uiteindelijk is de veiligheid van kaarten aangepast met een nieuwere chip.

Adviesaanvraag

Eigenlijk had de prijsverlaging al in het eerste kwartaal van 2018 doorgevoerd moeten worden. Dat gaat niet meer lukken. Als de vervoerders volgende week het eens zijn over een nieuwe prijs, dan krijgen consumentenorganisaties vervolgens de gelegenheid om advies te geven. Normaal gesproken is een dergelijke adviesaanvraag openbaar. Of dat in dit geval ook zo is, is onduidelijk.

Enkelvoudig in- en uitchecken

De vervoerders willen niet alleen de aanschafprijs verlagen, maar er wordt ook gekeken naar een prijsverlaging bij kaartvernieuwing. Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt weer opnieuw 7.50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen. Later dit jaar volgt er ook een besluit over enkelvoudig in- en uitchecken. Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en als ingewikkeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet alleen een technisch vraagstuk is, maar vooral een bestuurlijk vraagstuk. Ze wijst erop dat de tariefvrijheid die iedere concessieverlenende overheid heeft.

OV-chipkaart relatief duur

Al jaren is er kritiek op de aanschafprijs van de ov-chipkaart. In 2015 vergeleek Rover de prijs van de Nederlandse ov-chipkaart met soortgelijke initiatieven in het buitenland. Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland. En ook de vervangingskosten bij een defecte kaart zijn in Nederland veel hoger dan elders. De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunde die oproep, maar vervoerders besloten daaraan geen gehoor te geven. Dat de vervoerders dat nu alsnog doen, is opmerkelijk. Connexxion directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur.

Miljoenen euro’s winst?

Vorig jaar kwamen de vervoerders verder onder vuur te liggen. Vervoerders bleken op verschillende manieren miljoenen euro’s aan de ov-chipkaart over te houden. Op verlopen chipkaarten bleek nog 5 miljoen euro tegoed te staan. Zelfs als Translink de contactgegevens had van de eigenaar van de ov-chipkaart, werd de eigenaar hierop niet geattendeerd. Na deze kritiek besloot het bedrijf achter de ov-chipkaart om reizigers alsnog te informeren. Via de campagne “Jouw geld” werden reizigers geïnformeerd. Ook kwam Translink vorig jaar onder vuur te liggen, vanwege de enorme winsten die het bedrijf volgens de jaarrekening heeft. De vervoerders wezen erop dat die nodig zijn om de aanloopverliezen van de eerdere jaren terug te verdienen, per saldo was er geen sprake van winst.

Vergeten uit te checken

In het verleden verdienden de vervoerders ook vele miljoenen euro’s aan reizigers die vergaten uit te checken. Inmiddels wordt dit geld sinds 2014 weer terug geïnvesteerd in het openbaar vervoer, en is het geld terug vragen gemakkelijker geworden. Zo kunnen reizigers nu eenvoudig hun geld terug vragen via uitcheckgemist.nl en heeft de NS eerder ook nieuwe reisproducten gelanceerd en betere voorzieningen gepresenteerd die gebruikers een herinnering geeft.


Foto: Elisa Triolo

Bron: Treinreiziger