Stadler bevestigt order voor KISS-treinen voor Zweden

Treinbouwer Stadler en de Zweedse spoorvervoerder AB Transitio hebben een contract getekend voor acht KISS-dubbeldekstreinen voor Uppsala Länstrafik. De treinen zullen speciaal aangepast worden voor het koude klimaat in Scandinavië.

Stadler heeft een bestelling ontvangen van AB Transitio voor acht KISS-treinen. AB Transitio zal een optie aflossen voor het in 2016 ondertekende contract voor 33 treinen en een optie voor 110 treinen. De treinen worden gebruikt door de Zweedse spoorwegmaatschappij Uppsala Länstrafik en zijn bij uitstek geschikt voor forensen en het regionale spoorverkeerd rond Uppsala.

Wintergeschiktheid

Stadler heeft al eerder al ervaring opgedaan met speciaal aangepaste treinen die winterbestendig zijn. Zo heeft Stadler zijn dienst hiermee al bewezen in Noorwegen, Finland, Estland, Rusland en Wit-Rusland - waar extreme winterse omstandigheden heersen. Onder andere de gesloten machinekamers, dubbelwandige bak-overgangen, sneeuwkrabbers tussen draaistellen en carrosserieën, een warmteterugwinningssysteem, vloerverwarming en goede isolatie dragen bij aan een winterbestendigheid.

Opbouw

De nieuwe generatie dubbeldekkertreinen heeft een open en sociale indeling. Hiermee moet er een goede doorstroom van passagiers plaatsvinden in de stedelijke regio's. Ook is de nieuwe KISS-trein  voorzien van meer beenruimte, en wordt de instaphoogte aangepast aan de standaard die men in Zweden hanteert.

De trein is zeer energiezuinig, en ook een lichtgewicht aluminium constructie van de carrosserie draagt hier aan bij. Een andere innovatieve technische oplossing is de droge transformator, waarvoor geen olie als koelmiddel nodig is. Deze technologie is al eerder bewezen op de Stadler FLIRT-treinen die bij SBB in bedrijf zijn, ene hebben uiteindelijk gezorgd voor een gemiddelde besparing van ongeveer 8% van het totale energieverbruik op deze treinen

KISS

Stadler heeft al eerder treinen van het type KISS gefabriceerd. Een eerdere klant van deze dubbeldekkers is de SBB die ze en Zwitserland heeft rijden. Ook zullen er vanaf 2020 ook KISS-treinen door het Amerikaanse Silicon Valley gaan rijden tussen San Fransico en San José.

Foto: Kecko (Wikipedia)
Een KISS-trein van Stadler voor de S-Bahn in Zürich
Foto: Kecko (Wikipedia)