Infrabel: "Lawaai trein vermindert door innovatie"

De Belgische spoorbeheerder Infrabel zegt een nieuwe innovatie gevonden te hebben om de geluidsoverlast van treinen te verminderen. Het gaat om rubberen matjes die de beheerder tussen de sporen en de betonnen dwarsliggers legt. Door de zogenoemde railpads neemt het lawaai met 3 decibel af.

Volgens Infrabel gaat het om een Europese primeur. Eerder gebruikte Infrabel ook al zogenoemde Railpads, maar de nieuwe halveren de geluidshinder in vergelijking met de vorige. “Na 3 jaar ontwikkelen en testen pakt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel uit met een innoverende,
Europese primeur” schrijft de spoorbeheerder opgetogen in een persbericht.

Volgens Infrabel hebben buitenlandse infrastructuurbeheerders interesse getoond in de Belgische innovatie. De rubberen matjes worden sinds februari toegepast op het Belgische spoor. Momenteel is nog maar 40 kilometer toegepast met de nieuwe geluidsdempers. “Bedoeling is om deze railpads te installeren telkens wanneer er spoorvernieuwingen gepland zijn. Hiermee is Infrabel een voortrekker in Europa. Concreet kan de infrastructuurbeheerder ongeveer tussen 100 en 150 kilometer spoor per jaar uitrusten met de nieuwe railpads. Dat komt neer op het vervangen van zo’n 300.000 dwarsliggers per jaar.”

De railpads kosten ongeveer 1 euro per lopende meter, dat is volgens Infrabel relatief voordelig. De spoorbeheerder heeft een eigen afdeling “Geluid en Trillingen” waar specialisten voltijds onderzoeken doen en proeven en studies uitvoeren. “Doel is om pragmatische oplossingen te zoeken om de geluidshinder van treinexploitatie te verminderen.”

ProRail

Ook in Nederland voert spoorbeherder ProRail diverse maatrgelen uit om geluidsoverlast van voorbijrijdende treinen te dempen. Dit wordt op diverse mogelijkheden gedaan, waaronder met raildempers die aan de spoorstaaf bevestigd zijn, en trillingen absorberen om voor een reductie van 3 decibel te zorgen. Ook worden goederenwagons steeds vaker voorzien van speciale kunststof remblokken omdat de vroegere gietijzeren remblokken te veel herrie maakten. In sommige gevallen worden er zelfs LL-remblokken (Low Low friction;zeer lage wrijving) gebruikt die nog makkelijker in te bouwen zijn dan kunststof remblokken.

Daarnaast plaatst ProRail ook (mini-)geluidsschermen en speciale smeerpotten die het geluid kunnen dempen. Dit is onlangs bij Hilversum uitgetest.

  • Lees ook onze review over hoe ProRail trillingen in de grond meet.

Archieffoto: Treinenweb
Archieffoto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger