Treinverbinding Nijmegen - Kleve te duur

De kans dat de spoorverbinding tussen Nijmegen en Kleve wordt hersteld is kleiner geworden. Vooral nu de provincie Gelderland wil geen geld steken in de verbinding. Uit een onderzoek is gebleken dat de verbinding te duur is. Dat laat gedeputeerde van de Provincie Gelderland Conny Bieze weten.

Vorig jaar werd er een petitie door de Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer (VIEV) ingediend om de spoorlijn weer tot leven te brengen. Hierbij is er steun geweest van bijna 1.400 mensen. Maar uit onderzoek van de provincie blijkt dat er 116 miljoen euro nodig is om de lijn te herstellen. Ook verwacht de provincie een exploitatietekort van 1,4 miljoen euro omdat de lijn niet rendabel zal zijn.

Busverbinding

Om de een goede grensoverschrijdende verbinding mogelijk te maken wil de provincie zich liever inzetten op een busdienst. Zo gaat de buslijn Emmerich-Kleve-Nijmegen vanaf 2018 vaker rijden. Tussen Aalten en Bocholt zal een proef worden opgestart met een busverbinding van een Duitse vervoerder.

Spoorlijn Nijmegen - Kleve

De spoorlijn is op 2 juni 1991 gesloten, maar is sinds 27 april 2008 deels in gebruik als toeristische attractie met speciale spoorfietsen.

Op 2 februari 2005 werd door de gemeenteraad van Nijmegen een motie aangenomen voor de reactivering van de lijn naar Kleef en Düsseldorf te onderzoeken. Uiteindelijk kwam het college van B&W met de uitkomst dat er Duitsland onvoldoende draagvlak bestaat voor reactivering. De Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) heeft destijds besloten om de reactivering van de spoorlijn te verplaatsen naar de planning voor 2020.

Foto: Roel Hemkes
De spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve (Foto: Roel Hemkes)