Flixbus vooral op internationale lijnen succesvol

Flixbus richt zich voortaan primair op de internationale reiziger. Het bedrijf introduceert per 27 april een reeks nieuwe internationale lijnen. Op die nieuwe lijnen zijn ook binnenlandse reizigers welkom. De ambitie om een groot netwerk van binnenlandse buslijnen op te bouwen lijkt echter verdwenen.

In november 2015 kondigde Flixbus het groots aan: “Nederland krijgt een netwerk van binnenlandse intercitybussen”. De ambitie: binnen een jaar elke stad met meer dan 100.000 inwoners aansluiten. Bijna anderhalf jaar later zijn de meeste binnenlandse lijnen verdwenen. Een binnenlandse reis maken gaat nog steeds, maar meestal met een bus die doorgaat naar een internationale bestemming. De frequenties op de lijnen waarmee Flixbus binnen Nederland begon zijn inmiddels stevig teruggeschroefd, terwijl de bus richting België en Duitsland juist steeds vaker rijdt.

Traject Frequentie 2015 Frequentie 2017
Rotterdam – Den Bosch 8x p/d Opgeheven
Rotterdam – Nijmegen 8x p/d 1x p/d
Groningen – Eindhoven 4x p/d 2x p/d
Groningen – Enschede 4x p/d 0-2x p/d
Enschede – Eindhoven 4x p/d 1-3x p/d

Flixbus is in 2016 ook op andere lijnen begonnen. “We beginnen nu met lage frequenties en verhogen de frequenties als er veel vraag is,” legt Flixbus-woordvoerder Rosa Donat uit. Dat is bijvoorbeeld gebeurd op het traject Amsterdam – Drachten – Groningen. “Daar zijn we in 2016 eerst begonnen met 2 bussen per dag, daar rijden we nu 6 keerper dag. Ook tussen Amsterdam en Rotterdam rijden we nu vaker,” zegt Donat. Dat zijn eveneens de populairste routes binnen Nederland. De bussen richting Groningen gaan in het algemeen door richting Duitsland. De bussen Rotterdam – Amsterdam gaan vaak door richting België.

"Geen concurrent"

Flixbus benadrukt geen concurrent van de trein te zijn, maar een aanvulling op het bestaande openbaar vervoer. Dat was niet altijd zo: “Toen Flixbus in 2015 begon werden heel duidelijk reistijden en prijzen van NS vergeleken met die van Flixbus. In de praktijk zijn de frequenties te laag en de rest van ons openbaar vervoer systeem te goed, zodat een groot netwerk van binnenlandse bussen niet haalbaar is,” stelt redacteur Hildebrand van Kuyeren van reizigerssite  Treinreiziger.nl. Door de combinatie van internationale lijnen met binnenlandse reizigers, is het voor Flixbus makkelijker om een lijn rendabel te krijgen.

Zover is het nog niet. In Nederland maakt Flixbus nog geen winst. “Maar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wel. Sommige lijnen, vooral richting België en Frankrijk, zijn zeer succesvol,” zegt Donat. De ambitie om op korte termijn alle steden met meer dan 100.000 inwoners aan te sluiten, is inmiddels verdwenen. “We sluiten steeds meer steden aan, maar we hebben daar geen concreet tijdspad aan gekoppeld,” zegt directeur Jesper Vis van Flixbus Benelux.

"Binnenlandse bus een succes"

Het Duitse bedrijf, dat zelf geen bussen heeft maar samenwerkt met meer dan 200 busbedrijven, vindt de binnenlandse bus wel een succes. Concrete cijfers hoeveel reizigers binnen Nederland de Flixbus gebruiken wil het bedrijf niet geven. Wel erkent het bedrijf dat internationale reizigers inmiddels de primaire doelgroep zijn geworden. “We zien dat Flixbus het populairst is bij middellange reizen van circa 400 kilometer,” zegt Donat.

In totaal heeft Flixbus in 2016 3,3 miljoen reizigers van, naar en in Nederland vervoerd. Doordat de internationale bus een succes is, profiteren binnenlandse trajecten daarvan mee. Voorbeelden van nieuwe binnenlandse verbindingen:

  • Breda – Amsterdam, 1x per dag
  • Venlo – Eindhoven – Rotterdam, 1x per dag
  • Den Haag / Rotterdam – Eindhoven – Venlo, 1x per dag
  • Den Haag /  Rotterdam – Eindhoven – Roermond, 2x per dag
  • Den Haag (via Rotterdam) – Utrecht 1x per dag
  • Rotterdam (via Den Haag) – Groningen 1x per dag


Een buitenlandse bus van Flixbus
Foto: MichaSpa (Wikipedia)

 

Bron: Treinreiziger