Nieuwe spoorbrug over het water naar Utrecht

Om de capaciteit van het treinverkeer mogelijk te maken tussen Vleuten en Utrecht bouwt ProRail een tweede spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht. De gigantische brug zal in onderdelen over het water naar de bouwlocatie worden gebracht. Hier zal de brug vervolgens opgebouwd worden. Het eerste transport vertrekt deze zaterdag uit de buurt van Rotterdam.

De spoorbrug wordt door HSM Steel Structures vervaardigd en in delen voorgebouwd op een werf in Schiedam en in Krimpen aan de IJssel. In drie transporten gaan de spoorbogen en rijdekken van de nieuwe brug naar de voorbouwlocatie in Utrecht. Daar worden de onderdelen vanaf een ponton op de kant gereden, waar de brug vervolgens wordt afgebouwd.

De transporten zijn een precisiewerkje, de boogdelen van de brug wegen per stuk 600 ton en zijn 56 meter lang, het transport is bijna 9 meter hoog. Het tweede transport volgt rond 22 april en het derde transport rond 6 mei. Medio november wordt de complete spoorbrug ingevaren tussen de twee bestaande bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. 

Spoorbeheerder ProRail heeft twee webcams geplaatst waar publiek lvie mee kan kijken naar de werkzaamheden die op dit moment plaatsvinden.

Spoorverdubbeling

Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn verdubbelt ProRail het spoor van 2 naar 4 sporen, over een lengte van 2 kilometer. Daardoor kunnen er over twee jaar meer treinen op dit traject rijden. Eind 2018 is de spoorverdubbeling klaar. De hoofdaannemer voor de spoorverdubbeling is BAM Infra B.V. Het ontwerp van het spoor en de brug is voltrokken door StudioSK en Movares.


Foto: Treinenweb

Bron: ProRail