ProRail breidt beveiligingssysteem op spoor Brabant uit

Op de drukke spoortrajecten zoals de Brabantroute werkt ProRail op dit moment aan de uitbreiding van het huidige ATB-beveiligingssysteem. Deze routes worden veel gebruikt als omleiding voor treinen met gevaarlijke stoffen. De uitbreiding is de installatie van het ATB-Vv systeem welke ervoor zorgt dat treinen automatisch zullen stoppen zodra ze met een snelheid lager dan 40 km/u door een rood sein rijden.

Op het huidige moment zijn veel seinen nog niet van dit toegevoegde ATB-Vv beveiligingssysteem voorzien. Al eerder hebben er vanwege het ontbreken hiervan al diverse ongelukken plaatsgevonden.

Op 6 maart vorig jaar botste een trein bij Tilburg op een stilstaande goederentrein die deels was geladen met gevaarlijke stoffen. En in mei van dit jaar ontdekte de NOS dat er via het spoor veel meer gevaarlijke stoffen worden vervoerd dan is toegestaan. Ook rijden goederentreinen die voorzien zijn van gevaarlijke stoffen vaak andere routes vanwege werkzaamheden aan het spoor en omleidingen.

Met het verbeterde beveiligingssysteem moet de veiligheid op het spoor verbeterd worden. Uiteindelijk moet in de toekomst overgestapt worden op het ERTMS-systeem.

Foto: Marvin Jansen
Foto: Marvin Jansen