Zeer drukke ochtend op het spoor bij nieuwe dienstregeling NS

De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen zorgde maandag voor een zeer drukke ochtend op het spoor. Volgens de NS was het wennen voor de reizigers en het spoorbedrijf zelf.  Vooral via de sociale media van het spoorwegbedrijf kwamen er veel vragen en klachten binnen.

Gisteren op een rustige zondagochtend was de vuurdoop van de nieuwe dienstregeling. Vandaag op maandag tijdens de spits was een belangrijk moment te noemen.

''We hebben iedereen ingezet. Het is heel erg druk. Uitgelopen werkzaamheden bij Arnhem en Nijmegen en de mist en gladde sporen zorgden voor problemen. Maar het was wel beheersbaar'', aldus een woordvoerder van de NS. Rond 9.15 uur had de NS al ruim 700 klachten binnengekregen.

Howel deze maandag de spits zonder noemenswaardige problemen is verlopen zal de NS de komende dagen diverse pijnpunten in de dienstregeling onder de loep nemen. De dienstregeling die gisteren werd geintroduceerd was de grootste aanpassing sinds 10 jaar geleden.

Reisadviezen

De NS heeft de indruk dat reizigers maandag voorbereid op reis zijn gegaan. Veel mensen hebben zondagavond nog informatie opgevraagd. Die dag zijn er ruim zeven miljoen reisadviezen opgevraagd via de reisplanner en de app. ''Dat is een absoluut record. Al zijn dit niet zeven miljoen mensen, want veel reizigers vragen meerdere adviezen. Maar we zagen zondag overdag al dat veel mensen ns.nl en de NS Reisplanner raadpleegden.''

Rover

Bij reizigersorganisatie Rover stroomden de week voordat de nieuwe dienstregeling van kracht werd al 1.600 klachten binnen van reizigers. De meeste klachten gingen over de stations Amsterdam Lelylaan en Duivendrecht bij Amsterdam, waar minder treinen stoppen en reizigers langer onderweg zijn.

Ook in Zeeland en het zuiden van Nederland zijn reizigers langer onderweg, net als mensen die met de intercity vanuit Venlo en Eindhoven naar de Randstad reizen. Station Dordrecht wordt ook flink geraakt door de nieuwe dienstregeling, daar stoppen vanaf nu nog minder intercity's dan voorheen.

Foto: Stefan Geertsen
Foto: Stefan Geertsen

Bron: Nu.nl