'Diesellocomotief liet blussysteem tunnel Barendrecht activeren'

De uitlaatgassen van een diesellocomotief hebben vorige week vrijdag er voor gezorgd dat de automatisch brandblusinstallatie in de spoortunnel in Barendrecht op hol is geslagen. Rond het middaguur sprong het blussysteem aan, waardoor de tunnel vol met blusschuim kwam te staan. Aanvankelijk dacht ProRail dat een openstaande deur het beveiligingssysteem had geactiveerd.

Uit onderzoek is gebleken dat een de uitlaatgassen van een diesellocomotief die de tunnel passeerde het systeem in werking liet treden. ProRail gaat samen met de gemeente Barendrecht en Siemens onderzoeken of de automatische brandblusinstallatie in de spoortunnel in Barendrecht minder gevoelig afgestemd kan worden.

Daarnaast wordt er ook gekeken of het blussysteem bij een vals alarm ook handmatig uitgezet kan worden. Met deze maatregel met men tegengaan dat de tunnel een groot gedeelte van de dag buiten gebruik is, en dat het treinverkeer weer snel op gang kan komen. Afgelopen vrijdag had het systeem voor een enorm schuimdeken gezorgd die door een apart vakkundig bedrijf opgeruimd moest worden.

Door de opruimwerkzaamheden lag het treinverkeer tussen Rotterdam-Lombardijen en Zwijndrecht een groot gedeelte van de dag plat.

Goederenspoortunnel Barendrecht dicht na schuim
Het is niet de eerste keer dat het blussysteem onnodig zijn dienst deed. In oktober vorig jaar gebeurde dit ook al. (Archieffoto: Brandweer Barendrecht)