NS kiest voor Alstom voor levering ca. 80 intercities

De Nederlandse Spoorwegen heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant Alstom aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van ca. 80 nieuwe intercity’s. In de race van de aanbesteding deden uiteindelijk Alstom, Siemens, Bombardier en Stadler mee.

Alstom scoorde het beste op de geldende criteria, waaronder de betrouwbaarheid, investeringskosten, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel, support na aflevering en de toelating van de trein.

De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen in beroep kunnen gaan tegen de voorkeur van de NS. Hierna start het spoorwegbedrijf met de onderhandelingen met Alstom om tot het uiteindelijke contract voor de nieuwe Intercity’s te komen. Zodra dit contract deze zomer is getekend start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven.

Nieuwe intercity

De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercity-vloot van de NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden. De geselecteerde intercity, waarvan waarschijnlijk gekozen is voor de Coradia Liner V200, is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen, waaronder bij de SNCF in Frankrijk.

Betrouwbaar en snel

Het gaat bij de aanbesteding om snelle (max. 200 km/u) en betrouwbare enkeldeks Intercity’s, die zowel geschikt zijn voor het conventionele spoor als de HSL-lijn. In totaal gaat het in de basisorder van circa 80 treinstellen voorzien van 25.000 zitplaatsen met de optie om in de toekomst meer treinen te bestellen. De stellen bevatten onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-)stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte.

Foto: Alstom
Een illustratie van de mogelijke kanshebbers die de NS zal bestellen. Dit is niet het definitieve uiterlijk van de trein. (Foto: Alstom)

Bron: Nederlandse Spoorwegen