Treinen straks weer snel door Delftse spoortunnel

Bij station Delft worden de ventilatiesystemen aangepast en komen er ontluchtingskleppen in de stationshal. Daardoor moet de luchtdruk van de treinen uit de Willem van Oranjetunnel makkelijker het gebouw uit komen. Na constatering van het probleem, mochten de treinen niet meer op hoge snelheid door de tunnel rijden.

Als de maatregelen genomen zijn kunnen de treinen uiteindelijk weer met 120 kilometer per uur door de tunnel rijden. Er wordt nog onderzocht of er ook luchtschachten in de tweede tunnelbuis moeten worden gemaakt zodat de treinen nog 20 kilometer harder kunnen rijden.

"De uitvoering van de werkzaamheden aan het gebouw starten in de loop van dit jaar'', aldus ProRail. "De maatregelen worden niet in één keer, maar na elkaar uitgevoerd zodat tussentijds steeds gemeten kan worden of ze het beoogde effect hebben. De kosten voor de aanpassingen die in 2016 en 2017 worden uitgevoerd bedragen circa 3,4 miljoen euro. Als blijkt dat ook de luchtschachten geplaatst moeten worden dan komt daar nog ongeveer 6 miljoen euro bij.''

Draaideuren

Het gebouw van het station Delft krijgt dit voorjaar verder weer zijn draaideuren terug. De deuren werden vorig jaar kort na de ingebruikname van de spoortunnel in de stad weggehaald omdat ze uit zichzelf hard gingen draaien als er een trein met hoge snelheid door de tunnel reed, wat tot ongelukken leidde. Dat verschijnsel kwam door de luchtdruk veroorzaakt door voorbijrazende treinen. ProRail heeft aangegeven dat de deuren onder meer worden verstevigd om te voorkomen dat ze op hol slaan.


De stationshal van Delft

Bron: Treinreiziger