Nieuwe strategie NS lekt deels uit

De strategie die NS morgen aan de pers zal presenteren is deels al uitgelekt. Zo zal dochteronderneming Qbuzz verkocht worden en zal NS zelf geen winkels meer gaan uitbaten op stations. Daarmee sluit de strategie van NS aan bij de wensen van de politiek. Vakbond FNV ziet echter niets in de plannen. Dat meldt De Telegraaf maandag.

Dat NS op het station winkels wil uitbaten komt niet als een verrassing. Zowel Van Boxtel als zijn voorganger Huges hebben eerder al gezinspeeld om deze activiteiten af te stoten. Burger King, La Place Express en OLA Happiness Stations zijn inmiddels al in een concessie ondergebracht en worden nu niet meer uitgebaat door NS maar door HMS Host. Ook de NS International Lounge zou recentelijk al zijn overgenomen door Regus.

Een woordvoerder van NS kon eerder niet aangeven of er betaald is door HMS Host voor de concessie. Het ligt echter voor de hand dat die concessie niet gratis is vergeven en dat de winkels op het station een lucratieve business blijven voor het spoorbedrijf. Met dat verschil dat het personeel niet meer werkzaam zal zijn bij een NS dochter.

Dat is tegen het zere been van de vakbond FNV. "Wanneer de Nederlandse Spoorwegen stoppen met de exploitatie van stationswinkels en zich helemaal gaan richten op hun kerntaak dan zullen we dat niet accepteren" reageert FNV Spoor.  "Er gaat geen trein beter rijden als je de winkels afstoot. Er wordt bovendien juist sterk verdiend in die winkels, meer dan op de treindienst.''

Onthulling NS-strategie

De nieuwe NS-strategie zou eigenlijk 19 februari gelijktijdig met de jaarcijfers worden onthuld, maar werd uitgesteld. FNV Spoor liet toen weten het uitstel te betreuren omdat het personeel al lange tijd wacht op duidelijkheid en omdat duizenden banen in het geding zijn. "Blijkbaar is er nog steeds discussie met de aandeelhouder'', aldus een woordvoerder van de vakbond maandag. Het Rijk is aandeelhouder van NS. Hij spreekt van een heel slechte koers voor het bedrijf.

Of NS met horeca volledig van de stations verdwijnt, is te betwijfelen.  NS liet eerder namelijk al weten wel het liefst de Kiosk en de Stationshuiskamers te willen houden. Ook de railcatering wil het spoorbedrijf het liefst niet afstoten.

Verkoop Qbuzz

Volgens de ochtendkrant wordt ook Qbuzz verkocht. Het moederbedrijf van Syntus, Keolis, zou daarin nog steeds geïntresseerd zijn. Eerder was er volgens De Telegraaf sprake dat Qbuzz zou verkocht worden in ruil voor aandelen in Thalys.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV is verbaasd over het uitgelekte bericht dat de NS zijn dochteronderneming Qbuzz alsnog wil verkopen. "Immers, de bus vervult een belangrijke functie in het voor- en natransport van treinreizigers" reageert de organisatie. Eerder kocht NS juist een groot aandeel in HTM omdat daardoor het deur tot deurtransport verbeterd zou worden.

Abellio, het bedrijf waarmee NS in het buitenland actief is, zou volgens De Telegraaf wel in het NS concern blijven. Abellio is actief in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en leverde NS vorig jaar 49 miljoen op.
Foto: Roel Hemkes
Foto: Roel Hemkes

Bron: Treinreiziger