Veel klachten over overvolle treinen

Het is dagelijks flink proppen in de trein, dat blijkt uit het grote aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover binnenkrijgt op het Meldpunt Volle Treinen. De komende tijd zullen reizigers zich nog wel moeten behelpen, omdat het oude stoptreinmaterieel Mat'64 aan de kant zal gaan en er op korte termijn nog geen vervangend is om de drukte te kunnen verwerken.

RTL Nieuws heeft de problematiek onderzocht via een reizigersonderzoek. Omdat er niet van de Nederlandse Spoorwegen gefilmd mocht worden in drukke spitstreinen heeft de nieuwsvoorziening reizigers zelf gevraagd om foto's en filmpjes te maken.

De meeste meldingen komen van mensen die noodgedwongen beperkt werden om te moeten staan, doordat alle ztplaatsen bezet waren. In de meeste gevallen ging het om een ritje van 15 tot 30 minuten (61 procent). In enkele andere gevallen moesten reiziers zelfs 1 uur staan. Ruim 8 procent liet weten dat ze een trein later moesten nemen omdat ze er zelfs niet meer in konden, vanwege de drukte.

Drukste traject

Uit het onderzoek is gebleken dat het drukste traject in de spits de Sprinter tussen Woerden en Amsterdam Bijlmer ArenA is. Hierin is de kan groot dat reizigers als sardientjes op elkaar staan. In de afgelopen 9 maanden tijd ontving Rover zelfs 500 klachten over deze trein in de ochtendspits.

Afspraken

NS heeft met de overheid prestatieafspraken gemaakt over de capaciteit van treinen in de spits. De afgelopen drie jaar werden de afgesproken doelen door de NS echter niet gehaald. Ook het klantoordeel over de zogenoemde zitcapaciteit is de laatste jaren behoorlijk onder de maat. In combinatie met andere niet nagekomen afspraken leverde het de NS zelfs meerdere boetes op van miljoenen euro's.

Nieuwe treinen

Vanaf medio december, waneer de nieuwe dienstregeling in gaat, zullen de oude stoptreinen van het type Mat'64 definitief buiten dienst gaan. Het gaat om ongeveer twintig van deze twee-delige treinstellen. Vanwege de ouderdom en de steeds strengere eisen die de inspectie (IL&T) aan de treinen stelt, heft de NS besloten om de stellen definitief uit te rangeren. Om het gat op te kunnen vangen zal de NS de komende tijd met materieel moeten schuiven om de capaciteiten bij te kunnen stellen.

Pas in het najaar van 2016 zullen er 11 drie-delige dubbeldekstreinen in dienst komen die al een aantal jaren aan de kant staan. Deze zullen vanaf eind dit jaar een kleine revisie ondrgaan waarna ze weer in dienst kunnen worden gesteld. Ook komen er in 2016 ongeveer vijftig nieuwe treinen van het type FLIRT het land binnen.

"Minder aantrekkelijk"

Reizigersorganisatie Rover ziet het er somber in voor de komende periode. "Helaas zien we weinig vooruitgang en bij NS valt zelfs achteruitgang te verwachten nu er veel materieel wordt afgevoerd dit najaar", laat woordvoerste Sanne van Galen weten. "Vooral de herhaalde NS-boodschap 'staan in de spits hoort erbij', gecombineerd met steeds maar prijsverhogingen, maakt de trein de laatste jaren gewoon minder aantrekkelijk en, zoals reizigers het zelf ook vaak zeggen, de prijs-kwaliteitverhouding wordt hierdoor ook schever."

Reactie NS

De NS wou niet reageren op het verzoek van RTL Nieuws om reizigers filmpjes te laten maken van de drukte in de treinen. Evenmin wouden de cijfers van de druktemeldingen vrijgeven.

NS laat in een schriftelijk statement tegenover RTL Nieuwsweten dat het voorkomen van volle treinen wel degelijk één van haar prioriteiten is. "Als je als reiziger in een veel te drukke trein zit is dat erg vervelend. Tegelijkertijd is het de realiteit dat het niet altijd te voorkomen is." Daarbij wijst de organisatie onder meer op storingen, waardoor treinen uitvallen. Een ander argument dat wordt aangevoerd, is het grote aantal mensen dat wil reizen in de spits. "Sommige treinen kunnen niet langer, bijvoorbeeld door beperkte perronlengtes."


Stillshot: RTL Nieuws reizigersonderzoek video

Bron: RTL Nieuws