Directieleden Prorail dossier over aanbesteding afgenomen

Een aantal directieleden van Prorail wordt hun dossier afgenomen, omdat ze zich niet meer mogen bezighouden met de aanbesteding van spoorwegonderhoud. Dat is het gevolg van het feit dat het bedrijf het ministerie van Infrastructuur niet expliciet op de hoogte heeft gesteld van de verlenging van vier spooronderhoudscontracten.

Vanaf nu is president-directeur Pier Eringa van Prorail verantwoordleijk voor het sossier, schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag in een brief aan de Kamer.

Zonder overleg verlengd

De zaak kwam kwam eind juni aan het licht nadat accountantsbureau PwC een onderzoek heeft uitgevoerd. De contracten hadden oorspronkelijk een looptijd van 3,5 jaar, maar werden zonder enig overleg met het ministerie verlengd tot tien jaar. Hiermee heeft ProRail inbreuk gemaakt op de aanbestedingswet, en zullen alle lopende verlengde contracten onmiddelijk worden ontbonden. Ook de spoorbeheerder zelf stemt hiermee in.

Mansveld noemt de kwestie ''een op zichzelf staande gebeurtenis en als een eenmalig incident''. Een onderzoek naar de regelgeving en het handhaven ervan, zoals bij de NS gebeurde na de fraude bij de aanbesteding van het Limbirgse OV, is volgens haar niet nodig.

Wel gaat ze hierover in gesprek met de directie van ProRail, maar acht de maatregelen die de directie heeft en gaat nemen voldoende.''Achteraf gezien was het wenselijk geweest als het ministerie de langere looptijd uit de documenten van Prorail had afgeleid.'' erkent Mansveld

Prorail heeft een betere informatievoorziening toegezegd naar de staatssecretaris.


Verkeersleidingspost Utrecht
Foto: Treinenweb