ProRail gaat reizigers beter informeren

Spoorbeheerder ProRail gaat reizigers de komende tijd reizigers waarschuwen voor werkzaamheden. Dit zal gaan gebeuren via een campagne, zoals Rijkswaterstaat dat op de weg doet. De bedoeling is dat reizigers daardoor beter voorbereid op pad kunnen gaan.

Ook opent de organisatie een klantenpanel, waar vervoerders hun ei kwijt kunnen. Dit is naar aanleiding van de winterproblemen, waarna ProRail veel beterschap beloofde naar de reizigers toe.

Extreem weer
Prorail stelt zelf goed voorbereid te zijn op de seizoenen. ''Maar we hebben de natuur niet onder controle. Bij extreem weer kan ook het spoor hinder ondervinden, ondanks alle voorbereidingen", zegt president-directeur Marion Gout-Van Sinderen. Ook is het wissel-verwarmingsysteem welke ervoor zorgt dat de wissel niet zullen bevriezen gecontroleerd en er zijn meerdere verwarmingssystemen geplaatst. Ook zullen er bij wneeuwoverlast ploegen mensen paraat staan om cruciale wissels sneeuwvrij te maken.

Koperdiefstal
Ook vindt ProRail de koperdiefstal een zorgelijke zaak. Het aantal gevallen loopt steeds maar op. Volgens spoorbeheerder Prorail is het inmiddels gemiddeld 43 keer per maand raak.

Buiten het feit dat de diefstallen Prorail jaarlijks 13 miljoen euro schade toebrengen, zorgt het voor ook gevaarlijke situaties en verstoringen op het spoor. Prorail bestrijdt de dieven met hekken, camera´s en surveillances met honden en werkt samen met de politie en het OM in Actie Koperslag. Ook worden koperdraden vervangen door niet-koperhoundede materialen, en wordt er gebruik gemaakt van speciale DNA-spray.

Uitgaven
Prorail stevent dit jaar af op bijna 1,4 miljard euro aan uitgaven voor bouw en onderhoud. Eerder gaf Prorail aan dat de investeringen uit zouden komen op maximaal 1,2 miljard euro. Vorig jaar werd 1,3 miljard gespendeerd.

Na de eerste zes maanden zit Prorail op koers voor de eerdere doelstelling met ongeveer 620 miljoen euro aan uitgaven, waarvan verreweg het meest aan bouw van stations, tunnels en viaducten. Er ging 270 miljoen euro naar onderhoud.

De organisatie, volledig in handen van de Staat, heeft eerder al laten weten de inhuur van externe krachten te beperken om te bezuinigen op de kosten. De komende jaren moet 160 miljoen euro worden bespaard.

Punctualiteit
De punctualiteit op het spoor lag het eerste halfjaar van dit jaar op 94,7 procent, hoger dan de 93,8 procent van de eerste 6 maanden van 2010. Ook reden er iets meer treinen, dat is vooral een gevolg van meer treinen op de HSL-Zuid.

Bron: Nu.nl