Regionale vervoerders willen op hoofd-railnet

De regionale spoorvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia zijn van mening dat het hoofdrailnet wordt aanbesteed. Nu mogen alleen de Nederlandse Spoorwegen op het hoofdrailnet rijden en hebben de NS ook alle intercity's in handen.

De vervoersbedrijven willen zelf ook delen van het hoofdrailnet en intercitylijnen gegund krijgen. Ze hebben bij minister Melanie Schultz van Infrastructuur een plan ingediend waardoor er veel meer treinen kunnen gaan rijden en het vervoer met 250 miljoen euro bezuinigd kan worden.

De regioanle vervoerders hebben de afgelopen 10 jaar diverse spoorlijnen overgenomen welke de NS wou afstoten, deze lijnen hebben niet veel klanten en zijn voor de NS niet rendabel. Volgens de vervoersbedrijven is inmiddels bewezen dat door hun aanpak met o.a. meer treinen en een hogere frequentie, ook kleine spoorlijnen rendabel zijn te maken. De vervoerders vinden het raar dat ze geen toegang hebben tot het meer rendabele hoofdrailnet en willen de minister bewegenom het spoornet vanaf 2015 niet onderhands aan de NS te gunnen maar deze openbaar aan te besteden.

Noord-Nederland
Voor Noord Nederland betekent zou dit een forse verbetering zijn: Zo kunnen er 30 procent meer treinen rijden en zal er altijd minimaal 2 keer per uur een stoptrein op de nevenlijnen, ook in de avonduren, kunnen rijden. Op de hoofdlijnen moeten 2 intercity's en minimaal 2 stoptreinen per uur gaan rijden; ook op de lijn Zwolle - Groningen. Hierdoor kunnen ook de overige trein,- en busaansluitingen fors verbeterd worden. Ook moeten er nieuwe stations komen in Assen Noord, Assen Zuid en Staphorst.

Toekomst
In het Nieuwe Spoorplan van de vervoerders staat ook een nieuwe spoorlijn op de planning, de lijn van Groningen - Heerenveen moet o.a dan gaan stoppen bij een nieuw station in Drachten. Ook het doortrekken van de onlangs heropende spoorlijn naar Veendam over Stadskanaal naar Emmen staat op de lijst.

De minister neemt na de zomer een besluit over aanbesteding of onderhands gunnen aan de NS van het hoofdspoorwegnet. Vanaf 2015 zal de nieuwe concessie plaats gaan vinden.

Bron: RTV Drenthe