'Winterproof spoor bestaat niet'

In de hoorzitting die afgelopen donderdag werd gehouden in de Tweede Kamer werd bekend gemaakt door Hendrik Abma welke directeur is van de vereniging van Europese spoorinfrastructuurbeheerders (EIM) dat een winterproof spoor niet mogelijk is. In de winter kunnen er altijd problemen voor doen.

Ook wees Abma erop dat in heel Europa soortgelijke problemen waren op het spoor. "In heel Europa was het algemene beeld: problemen door het winterweer. Overal in Europa waren er bevroren wissels, kapot materieel en uitvallende treinen. Een echt winterhard spoor bestaat niet”, hield Abma de kamerleden voor. Ook Prorail topman Bert Klerk wees de kamerleden erop dat een "compleet winterhard spoor niet bestaat".

Vervoersbedrijven Veolia en Arriva konden vertellen dat zij nauwelijks problemen gehad hebben met het winterweer in 2009 en 2010 „Onze treinen zijn net Sint-Bernardshonden. Ze houden van sneeuw en ze houden er ook van om mensen te helpen”, aldus Frank van Setten, directeur spoor bij Veolia. Zowel Veolia als Arriva hebben treinen die bij de Zwitserse fabrikant Stadtler vandaan komen.

Op de vraag of de complexiteit van het hoofdrailnet te vergelijken is met het regionale spoor, gaven de beide bedrijven aan dat naar hun inzicht ook het regionale spoor complex is. "Wij rijden op een stukje enkelvoudig spoor vier treinen per uur" reageerde Setten.

Bron: Treinreiziger