Alstom levert 18 Adessia-treinen aan Nieuw Zeeland

Treinfabrikant Alstom gaat achttien nieuwe batterij-elektrische Adessia treinen leveren aan de regio Wellington in Nieuw Zeeland. Het contract, ter waarde van omgerekend 538 miljoen euro, omvat naast het ontwerp en de productie ook 35 jaar onderhoud.

De treinen, van het type Adessia Stream BEMU, zullen de eerste batterijtreinen zijn die in Nieuw-Zeeland in dienst komen. Ze maken het mogelijk om emissievrij te rijden op de niet-geëlektrificeerde delen van het spoor in de Wairarapa- en Manawatū-lijnen.

De nieuwe vloot wordt gebouwd in Alstoms fabriek in Savli, India, en vervangt de huidige dieseltreinen die rond 2028 met pensioen gaan. Voor het onderhoud komt er een speciaal depot in Masterton, waar de treinen met de nieuwste technieken worden onderhouden en de batterijen worden opgeladen en gecontroleerd. De treinen zullen een afwijkende kop hebben in vergelijking met de eerder gebouwde Adessia stellen voor Ierland.

Tūhono

De treinen krijgen de naam Tūhono, Māori voor "verbinden" of "verenigen". Het interieur zal gericht zijn op comfort en toegankelijkheid, met voorzieningen voor rolstoelen, fietsen, bagage en kinderwagens. Ook toiletten, een watertappunt en een verkoopautomaat voor versnaperingen en drankjes behoren tot de standaarduitrusting. Elke trein kan 475 passagiers vervoeren en haalt snelheden tot 120 kilometer per uur. Het uiterlijk van de treinen krijgt een culturele signatuur, ontwikkeld door het Māori-ontwerpbureau Indigenous Design and Innovation, zodat de treinen herkenbaar verankerd worden in de identiteit van Aotearoa Nieuw-Zeeland.

Volgens Alstom-directeur Pascal Dupond betekent het project een grote stap voorwaarts voor de regio: "Deze samenwerking opent een groenere vervoersoptie voor de inwoners van Wellington. We willen moderne, duurzame en comfortabele reizen aanbieden voor iedere passagier." Ling Fang, verantwoordelijk voor Alstoms activiteiten in Azië en de Stille Oceaan, benadrukt dat het contract "een duidelijk bewijs is van de inzet om duurzame mobiliteit in de regio te versnellen.

Moderne technologie

Naast de levering van de treinen brengt Alstom ook nieuwe technologie naar Nieuw-Zeeland. Het gaat onder meer om voorspellend onderhoud via het HealthHub-systeem voor onderhoud, slimme rijadviezen en emissievrije ritten door de 9 kilometer lange Remutaka-tunnel. Daarmee krijgt Nieuw-Zeeland voor het eerst toegang tot de modernste batterijtechniek die Alstom sinds 2020 al in Duitsland en Ierland heeft ingezet.