Talgo draagt eerste ICE L treinstellen over aan Deutsche Bahn

De ICE L tijdens het maken van proefritten in Duitsland. In december komt deze in dienst; vooralsnog alleen in Duitsland. (Foto: Kilistrains)
De ICE L tijdens het maken van proefritten in Duitsland. In december komt deze in dienst; vooralsnog alleen in Duitsland. (Foto: Kilistrains)

Deutsche Bahn (DB) heeft officieel de eerste Talgo ICE L-treinstellen in ontvangst genomen, waarmee een belangrijke stap is gezet richting de introductie van een nieuwe generatie langeafstandsverkeer in Duitsland met een treinstel wat voorzien is van een lage vloer. 

De overdracht volgt vlak na de goedkeuring door de Europese spoorwegautoriteit ERA en de Duitse toezichthouder. Deze geldt voorlopig alleen voor de rijtuigen, aangezien de bijbehorende Talgo Travca-locomotieven (BR105) nog in de toelatingsprocedure zitten. Tot die tijd worden de treinen gecombineerd met andere locomotieven die geschikt zijn voor de treincombinatie, waaronder een Siemens Vectron.

ICE L

De ICE L is ontwikkeld op basis van de Talgo 230-platformtechniek en onderscheidt zich door zijn lagevloerinstap vanaf perrons van 760 millimeter. De trein bestaat bij de Deutsche Bahn uit zeventien rijtuigen plus een locomotief, goed voor 574 zitplaatsen, en bereikt een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur. In tegenstelling tot de klassieke hogesnelheidstreinen uit de ICE-familie ligt de nadruk bij de ICE L vooral op comfort en toegankelijkheid.

De introductie van de ICE L heeft aanzienlijke vertraging opgelopen. Oorspronkelijk zouden de treinen al in 2023 gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn, maar door productie- en goedkeuringsproblemen is dit vooruitgeschoven naar ten vroegste 2026. Voorlopig zullen de treinen uitsluitend in Duitsland worden ingezet, onder meer op de verbinding Keulen–Berlijn, die vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2025 wordt bediend. Voor gebruik in Nederland, Oostenrijk en Zwitserland moeten nog afzonderlijke toelatingen worden verkregen. Waneer deze afgerond zijn is nog niet bekend.

Presentatie

Op 17 oktober 2025 presenteert DB de ICE L officieel in Berlijn. De presentatie is overigens niet de eerste presentatie. Al eerder werd er een prototype-rijtuig tijdens InnoTrans 2022 in Berlijn gepresenteerd. Een eerste blik op dit rijtuig is in deze reportage terug te vinden die Treinenweb gemaakt heeft.

Bestellingen bij Talgo

De bestelling bij Talgo is de grootste in de geschiedenis van de Spaanse fabrikant. In totaal heeft DB 79 treinstellen besteld, verdeeld over twee tranches. Naast de Duitse spoorwegen hebben ook Deense DSB uit Denemarken en de Duitse prijsvechter Flixtrain bestellingen bij de Spaanse fabrikant geplaatst voor respectievelijk 16 en 65 treinstellen, waarmee de Talgo 230-platform een nieuw gezicht in Europa zal worden. De Deense Talgo-trein heeft sinds kort het groene licht gekregen voor het maken van testritten in zowel Denemarken als Duitsland.