Materieel status eind mei

De maand mei stond in het teken van het terzijde stellen van divers materieel. Ook de opkomst van SLT gaat nu zo snel dat de NS alle stellen nog lang niet in tegelijkertijd de dienstregeling in kan zetten. Elke week komen er 4 tot 7 stellen het land binnen.

ICM
- Op 27 mei heeft get gemoderniseerde stel 4210 een tweede proefrit gemaakt. Op 10 mei kwam deze al naar Onnen voor de afwerking, maar deze keerde terug naar Haarlem voor onbekende redenen. Dit zou misschien wel te maken kunnen hebben met de WiFi inbouw vermoedt onze redactie.

- De 4204 is naar Onnen gebracht achter een VIRM treinstel voor afwerking op een onbekende datum.

- De 4202 is op 19 mei binnengekomen voor zijn revisie. Dit betekent dat er een Olymisch treinstel minder is om te spotten. Deze krijgt weer een normale NS-bestickering.

VIRM
De 9522 is inmiddels op 7 mei weer in dienst gekomen dadat deze een OV-Chipkaart bestickering heeft gekregen.
(zie foto onder).

ICR/ BDs
- Sinds 25 mei zijn 7 BDs stuurstanden van de ICR tijdelijk terzijde gesteld. Het betreffen de: 020, 022, 023, 025, 026 en de 032. De 020 staat in Haarlem met enige schade. het terzijde stellen van de BDs rijtuigen komt doordat de NS Hispeed nog een aantal ICR rijtuigen laat ombouwen voor hun dienst.

DM'90
- Op zondag 9 mei zijn de stellen 3427, 3429-3432 en 3434-3436 overgebracht van Hengelo naar Zwolle. Het is de bedoeling dat er steeds rijdende stellen met de terzijdestaande worden uitgewisseld.

- Op 19 en 20 mei zijn er acht DM'90 treinstellen overgebracht van Zwolle Rangeer naar de oude wagenwerkplaats in Amersfoort. De stellen worden hier geconserveerd en opgeslagen. Op 19 mei gingen 3431, 3432, 3434 en 3436 naar Amersfoort, waaran de voglende dag de stellen 3430, 3429, 3427 en 3435 volgden.

1700-serie
Op 11 mei zijn de 1734 en 1755 rijvaardig aan de kant gezet, omdat ze niet nodig zijn op dit moment. Een week later op 19 mei zijn de 1729 en 1762 erbij gekomen om als terzijde te kunnen worden genoemd. Bij het terzijde stellen zijn de locomotieven niet geconserveerd, zodat ze indien ze nodig zijn direct weer te gebruiken zullen zijn.

SLT
De laatste afgeleverde en in dienst gestelde treinstellen volgen binnenkort.

 

De OV-Chipkaart VIRM 9522 in zijn nieuwe jasje onder de kap van Amsterdam Centraal.
De OV-Chipkaart VIRM 9522 in zijn nieuwe jasje onder de kap van Amsterdam Centraal.
Foto: Ariën Claij

Bron: Somda