Vanaf 1 februari tot eind dit jaar geen treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener

De herbouw van de nieuwe Friesenbrücke dat een draaibrug zal worden. (Foto: Treinenweb)
De herbouw van de nieuwe Friesenbrücke dat een draaibrug zal worden. (Foto: Treinenweb)

Vanaf 1 februari rijden er geen Arriva-treinen vanuit Groningen naar het Duitse Weener. De hele Duitse spoorbaan tot aan Leer zal door de Duitse spoorwegbeheerder DB Netz ingrijpend worden vernieuwd. Uiteindelijk is het de planning dat aan het eind van het jaar de nieuwe Friesenbrücke wordt opgeleverd, zodat er na acht jaar weer een verbinding met Leer mogelijk is.

De spoorvernieuwing is hard nodig omdat de treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener op sommige plekken maar 40 kilometer per uur rijden, bijvoorbeeld omdat een bocht te scherp is voor hogere snelheden. Op andere stukken rijdt de trein weer 80 of 100 kilometer per uur. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de treinen op het gehele Duitse deel weer 120 kilometer per uur kunnen rijden.

Naast ingrijpende werkzaamheden aan de nieuwe Friesenbrücke en het spoor zullen er ook twee nieuwe stations op de route worden geopend. Zo krijgen Bunde vanaf eind 2024 een station, en uiteindelijk ook in Ihrhove. Ook zullen er een aantal onbewaakte spoorwegovergangen worden opgeheven, wordt een aantal overwegen beveiligd, worden er een aantal bruggen vernieuwd, en komen er enkele communicatiemasten voor de communicatie tussen de trein en de verkeersleiding.

Arriva meldt dat vanaf februari dit jaar reizigers die naar Duitsland willen, de mogelijkheid hebben om in Bad Nieuweschans op een Duitse bus te stappen die hen naar Weener en Leer brengt. De huidige snelbusverbinding tussen Groningen en Leer blijft bovendien tot het einde van dit jaar behouden.