Spoor rond Heerhugowaard weer opgeknapt na negen dagen busvervoer

Het treinverkeer tussen Alkmaar en Heerhugowaard is maandag weer hervat. Tijdens een buitendienststelling van het spoor voor maar liefst negen dagen lang is er een hoop werk verzet door aannemers van ProRail.

Tijdens het moment is er meer dan vier kilometer spoor vernieuwd, een spoor weggehaald, aan perrons gewerkt en aan de bovenleiding gesleuteld. Reizigers op dit traject moesten in deze tijd gebruik maken van treinvervangend bus-vervoer.

Van drie naar twee sporen

Station Heerhugowaard bestaat nu uit twee sporen, in plaats van drie. "Spoor 3 was in de dienstregeling niet meer nodig, maar wel aan vervanging toe. Door het spoor weg te halen is er op het perron ruimte om een extra wachtruimte te maken voor de reizigers. De vrijgekomen ruimte helpt straks bij het afhandelen van het treinverkeer als we bij De Vaandel een rangeerterrein gaan aanleggen. Én we hebben een minder breed spoordek bij de bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent", legt Marcel Martens uit, die bouwmanager bij ProRail is.

De afgelopen week zijn wissels en spoor weggehaald, bovenleiding aangepast, seinen herplaatst en zijn de technische systemen van de verkeersleiding aangepast naar de nieuwe situatie.

Andere werkzaamheden

Tijdens de ingrijpende werkzaamheden heeft ProRail ook ander onderhoud uitgevoerd. Zo is het station van Heerhugowaard voorzien van nieuw meubilair, is er aan beide kanten van het spoor een nieuw schouwpad aangelegd. Naarnast zijn over een lengte van 22 kilometer de dwarsligger onder het spoor vervangen en is er onderhoud gepleegd aan vier spoorwegovergangen.

Ook de brug over het Noordhollandsch Kanaal in Alkmaar heeft nieuwe brugovergangen gekregen en zijn daar aanpassingen aan de bovenleiding uitgevoerd.

Andere werkzaamheden

De klussen in Heerhugowaard nog niet volledig zijn afgerond. Binnenkort zal het werk aan het station voltooid worden door de definitieve trappen en leuningen te plaatsen. Bovendien zal in de tweede helft van 2024 de bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent van start gaan. Om dit mogelijk te maken was het noodzakelijk dat spoor 3 werd verwijderd.