Nachttrein European Sleeper rijdt vanaf maart 2024 door naar Praag

De slaapcoupé van de European Sleeper. (Foto: European Sleeper)
De slaapcoupé van de European Sleeper. (Foto: European Sleeper)

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf maart 2024 doorrijden naar Praag. Daarmee wordt de ambitie vervuld die de nachttreinexploitant al vanaf het begin had. De trein rijdt al sinds mei drie keer per week vanaf Brussel, Amsterdam naar Berlijn en weer terug.

De uitstel van de verbinding naar Tsjechië werd in het begin vertraagd omdat het spoorbedrijf te maken had met werkzaamheden op het spoor waardoor er te weinig spoorcapaciteit was om de trein vanaf Berlijn door te trekken.

Dienstregeling

De trein reist straks op maandag, woensdag en vrijdag van Brussel naar Praag, en op dinsdag, donderdag en zaterdag maakt hij zijn retourrit. De geplande vertrektijd in Brussel is 19:22 uur. Van daaruit bereikt de trein om 22:34 uur Amsterdam, om 06:18 uur Berlijn en om 10:48 uur Praag.

In de tegenovergestelde richting vertrekt de trein om 18:04 uur vanuit Praag. Vervolgens stopt hij om 22:45 uur in Berlijn, om 06:31 uur op Amsterdam Centraal en arriveert om 09:52 uur weer in Brussel.

Ambitie voor uitbreiding

European Sleeper heeft de ambitie om de komende jaren hun nachtnetverbindingen in Europa verder uit te breiden. Een van de plannen is om een treinverbinding naar Barcelona te realiseren. Dit voorstel is eerder dit jaar al door de Europese Commissie geselecteerd als belangrijke grenspasserende spoorverbinding. Om deze verwachting waar te maken is het bedrijf inmiddels met partijen in gesprek om het budget van 40 tot 60 miljoen euro rond te krijgen. Hiermee moeten er uiteindelijk 35 rijtuigen aangeschaft en opgeknapt worden.

Die nieuwe rijtuigen zijn nodig ook, vertelt mede-oprichter Chris Engelsman tegenover Treinreiziger.nl: "Er worden nu vrij oude rijtuigen ingezet met mankementen. In de zomer waren toiletten veelvuldig defect. Inmiddels is het beter onder controle", vertelt Engelsman. Hij benadrukt zelf ook regelmatig met de nachttrein mee te reizen. "Als er dan een wc defect is en ik ben aan boord, dan help ik direct ons personeel met het ontstoppen". Hij geeft aan dat de meeste reizigers in het algemeen tevreden zijn over die dienstverlening aan boord van de nachttrein, maar dat nieuwe rijtuigen toch wel erg nodig zijn.