Europese Commisie steunt tien grenspasserende spoorprojecten waaronder European Sleeper

De Europese Commissie zet zich in voor een proefproject om de Eurostar-verbinding tussen Amsterdam en Londen te verbeteren. Uiteindelijk is de ambitie dat er tien grenspasserende spoortrajecten worden gesteund, waaronder de nieuwe nachttrein van European Sleeper die tussen Amsterdam en Barcelona moet gaan rijden.

Vervoerder Europen Sleeper, die in mei zal gaan starten met de eerste verbinding naar Berlijn en later naar Praag, gaf vorig jaar juni al aan dat ze plannen hadden voor een tweede treindienst naar Barcelona. De Europese Commissie heeft aangegeven dit project te willen steunen. De oprichters van European Sleeper gaven aan dat ze in 2025 een treindienst naar, of in de richting van, Barcelona willen exploiteren.

Boost voor Europa en betere samenwerking voor vervoerders

Als het aan de Europese Commissie ligt zal het internationale grensoverschrijdende treinverkeer een boost krijgen. Volgens Eurocommissaris Adina Vălean zullen alle internationale beheerder van de spoorinfrastructuur de handen in een moeten slaan om met elkaar te samenwerken. "Terwijl de vraag naar groene mobiliteit groeit, moeten we de spoormarkt veel beter en veel sneller laten reageren", legt Eurocommissaris Adina Vălean uit.

Nieuwe verbindingen realiseren gaat momenteel niet altijd even gemakkelijk omdat er geen goede coordinatie is, en omdat er veel sprake is van problemen met de capaciteitstoewijzing. Een van de voorbeelden is de European Sleeper die vanaf mei zal starten, maar nog niet direct naar Praag als gepland eindpunt heeft. DB Netz heeft aangegeven dat er dit jaar geen capacteit beschikbaar is voor een verbinding naar Praag, waardoor deze internationale nachttrein voorlopig enkel nog Berlijn als eindpunt zal hebben, waar wel weer een overstap naar Praag mogelijk is.

Steunvoor nieuwe verbindingen

Als het aan Europa ligt zal de mobiliteit op het spoor een flinke boost krijgen. Er zullen veel projecten voor internationaal vervoer gesteund worden. Zo zal er een trein moeten gaan rijden vanuit Hongarije naar Oostenrijk en het westen van Roemenië. Ook zal de Zweedse vervoerder Snälltåge een nachttrein laten rijden waarmee er vanuit Stockholm een verbinding is tussen Kopenhagen en Berlijn. Overdag zal er tussen Hamburg en het Zweedse Göteborg een trein gaan rijden die mogelijk in de toekomst nog een stop zal maken in Oslo.

De Tsjechische vervoerder České Dráhy gaat in samenwerking met de Duitse DB en de Deense DSB een verbinding opzetten tussen Praag, Berlijn en Kopenhagen. Daarnaast zal de budget-vervoerder FlixTrain een trein inzetten tussen Leipzig, Berlijn, Kopenhagen en Stockholm en een verbinding tussen München en Zurich.

Ook in Zuid-Europa zal het internationale treinverkeer een upgrade krijgen. Volgens de EU zal de start-up Midnight Trains een nachttrein tussen Parijs, Milaan en Venetië gaan rijden. Vervoerder ILSA wil vanuit Madrid een verbinding naar Lissabon aanbieden. Ook vanuit de streek Catalonië moet er een trein gaan rijden naar Zuid-Frankrijk.

Vanuit Oostenrijk zal de WESTbahn München, Wenen en Boedapest met elkaar verbinden, en Itaië en Duitsland slaan de handen inéén om via Rome en Milaan naar München te rijden. Het Spaanse ILSA gaat een verbinding tussen Lissabon en Madrid aanbieden, terwijl Catalaanse FGC wil Catalonië gaan verbinden met het zuiden van Frankrijk.