ProRail neemt vier Unimog voertuigen in gebruik

De nieuwe Unimog van ProRail die gestrande treinen kan wegslepen. (Foto: ProRail / NS)
De nieuwe Unimog van ProRail die gestrande treinen kan wegslepen. (Foto: ProRail / NS)

Deze week hebben ProRail en NS samen een Mercedes-Benz Unimog railwegvoertuig in dienst genomen dat ingezet kan worden bij incidentafhandelingen op het spoor. Dit voertuig wordt door de ProRail Incidentenbestrijding gebruikt om gestrande treinen weg te slepen.

De inzet vindt met name plaats bij incidenten waarbij een trein gestrand is door een beschadigde bovenleiding. Dit soort strandingen duren vaak lang en veroorzaken veel overlast voor reizigers en het treinverkeer, en daar moet de Unimog verandering in brengen. Naast de sleep- en duwfuncties heeft de Unimog een reinigingsmodule, om de trein schoon te kunnen maken na een aanrijding en een hoogwerker om veilig en gemakkelijker op hoogte te kunnen werken. De aanschaf van het voertuig werd al in 2019 besloten.

Innovatief en vernieuwend

De Unimog is een krachtvoertuig die al vanaf 1946 wordt ontwikkeld en in deze aangekochte variant zowel over de weg als over het spoor mag rijden. Het voertuig is niet afhankelijk van bovenleiding. ProRail beschikt nu over vier Unimogs, die strategisch gestationeerd zijn op hun standplaatsen langs de A2-corridor, zoals Eindhoven en Utrecht. Als het nodig is kan er besloten worden om de Unimog op een ander treintraject in te zetten.

Gezamenlijk ontwikkeltraject

Voor het gebruik van Unimog en de bijbehorende evacuaties is het Incidentenbestrijdingspersoneel van ProRail daar voor opgeleid. Bij de aanschaf en de realisatie van het voertuig waren zowel ProRail als NS bij betrokken. Andrea Langerak, projectmanager ProRail: "NS is de grootste vervoerder op de A2-corridor, daarom zijn we met de implementatie begonnen bij NS. Er zijn veel stappen gezet: zoals de bouw van het voertuig, het aanvragen van toelating, ontheffing bij de Inspectie Leefomgeving & Techniek (IL&T), het testen met de Unimog en verschillende treintypen en het opleiden van de bedienaars."

Annelies van Unen, verantwoordelijk voor de implementatie bij NS: "Ondanks dat het maar om vier Unimogs gaat, heeft dit traject alle kenmerken van een normale materieelintroductie en dan ook nog binnen twee organisaties. Om deze innovatie te realiseren is gebruik gemaakt van de expertise en inzet van veel collega’s binnen NS en ProRail. Mooi dat we met de inzet van de Unimog de overlast van een stremming voor reizigers kunnen beperken."

Om het voertuig te testen heeft ProRail ook gebruik gemaakt van een overgenomen SGM Sprinter die voorheen van NS was. Dat treinstel wat niet meer als rijvaardig toegelaten is wordt tevens ook gebruikt voor andere evacuatieoefeningen, waaronder voor werkzaamheden op het dak bij de stroomafnemer.