ProRail schaft Unimog aan voor inzet bij gestrande treinen

Spoorbeheerder ProRail wil voorkomen dat treinreizigers nog eens urenlang vastzitten in een trein. De situatie zoals eerder deze week na een bovenleidingbreuk bij Woerden moet niet meer voorkomen. Daarom schaft de spoorbeheerder een viertal Mercedes Unimog-vrachtwagens aan.

De speciaal uitgeruste Mercedes-Benz Unimogs moeten in staat zijn om over het spoor te kunnen rijden, gestrande treinen in een uur weg te halen en naar het dichtbijzijnde station te brengen. Deze auto's kunnen gemakkelijk 'off-road' rijden waarmee ze ook geschikt zijn om over onverharde wegen of weilanden naar het spoor kunnen rijden. Eenmaal op het spoor geplaatst worden er speciale spoorwielen neergelaten waardoor de truck in een railvoertuig verandert.

Gestrande trein

Eerder deze week raakte er net voorbij Woerden een trein gestrand in de richting van Gouda. Doordat de stroomafnemer van deze trein was beschadigd, was de stroom in de trein uitgevallen. En omdat de trein op een lastig bereikbare plek stond, aan een boeren weggetje van 1,2 kilometer lang, konden er tevens geen bussen worden ingezet. Uiteindelijk kon de trein pas na ongeveer vijf uur worden weggesleept. Maar lieft vier treinen raakten uiteindelijk gestrand omdat de bovenleiding op het traject zaar beschadigd was geraakt.

ProRail meldde toen dat het om een uitzonderlijke situatie gaat waarbij de reiziger langer dan nodig in de trein moest blijven. "Onze richtlijn is maximaal twee uur. Dat de reizigers nu al zolang vastzitten is erg vervelend", aldus een woordvoerder. "We bieden onze excuses hiervoor aan."

Uiteindelijk werd er een locomotief ingezet die de reizigers naar Gouda bracht, en werd er voor een andere gestrandde trein een loopplank ingezet naar een evacuatietrein.

ProRail heeft toegezegd dat ze samen met NS om de tafel zullen zitten om het voorval te evalueren: "Want de situatie nu was onacceptabel. Hij herhaalt dat vier gestrande treinen en een hele dag geen treinverkeer ‘uitzonderlijk’ is en onderschrijft dit met cijfers: meer dan 2.100 keer moesten incidentbestrijders vorig jaar in actie komen rond een trein die langer dan 20 minuten stilstond buiten een station.

Unimog

"Met Unimogs kunnen we gewoon over de weg of door het weiland of geitenpad bij de gestrande trein komen’’, zegt Jaap Eikelboom van ProRail tegenover het AD. "Die wagen kunnen we op het spoor zetten, om vervolgens de trein weg te trekken en reizigers te evacueren. In het geval zoals deze week had dit uitkomst geboden."

De spoorbeheerder wil ten minste vier voertuigen aanschaffen die utieindelijk op stretegische posities gestationeerd zullen worden. Hierdoor kunnen ze binnen een uur de gestrandde treinen bereiken.

Tunnels

ProRail heeft het afgelopen jaar meer ingeïnvesteerd in evacuatie-oplossingen. Ook tunnels maken evacuatieprocedures lastig. Speciaal hiervoor heeft de spoorwegbeheerder vorig jaar twee quad-bikes voor op het spoor aangeschaft met daarachter een aantal rijdende platformen waar reizigers op vervoerd kunnen worden naar een veilige plek. Voorheen had de spoorbeheerder de beschikking over een vrachtwagen die ingezet kon worden bij soortgelijke evacuaties, maar die zou volgens hen inmiddels verouderd zijn en aan vervanging toe zijn.

Foto: Störfix
Een Unimog op het spoor in het buitenland, waarbij deze de aandrijvingskracht gebruikt voor een goederentrein tijdens spoor werkzaamheden (Foto: Störfix;Wikipedia)