Siemens Mobility voltooit eerste testritten met waterstoftrein in Beieren

De testritten van de waterstofaangedreven Mireo voor op de Bayerische Regiobahn. (Foto: Siemens)
De testritten van de waterstofaangedreven Mireo voor op de Bayerische Regiobahn. (Foto: Siemens)

Treinfabrikant Siemens Mobility heeft in het Duitse Beieren de eerste proefritten gemaakt met de waterstoftrein Mireo Plus H. Het tweedelige treinstel zal in 2024 in de commerciele dienst ingaan op de trajecten tussen Augsburg - Füssen en Augsburg - Peissenberg van de Bayerische Regiobahn (BRB).

Siemens Mobility en Beieren ondertekenden het leveringscontract voor de geleasde treinen in 2021. De waterstoftrein wordt voor dertig maanden beproefd. Hierna volgt een besluit om de trein op meerdere routes te laten rijden.

Door samen te werken met de deelstaat Beieren hebben we vandaag een belangrijke mijlpaal bereikt voor de toekomst van alternatieve aandrijfsystemen voor treinen. Onze waterstofaangedreven Mireo Plus H-trein zal volledig emissievrij rijden tussen Augsburg, Füssen en Peissenberg. Met deze trein bieden we een duurzame oplossing voor spoortrajecten die niet geëlektrificeerd zijn.

Duurzaam

De Beierse minister van Transport Christian Bernreiter noemt het een duurzaam streven: "Ons doel is om in 2040 een einde te maken aan de dieselactiviteiten in het lokale en regionale passagiersvervoer per spoor in Beieren. Naast het elektrificeren van routes en het gebruik van treinen op batterijen, kan waterstofaandrijving een belangrijke factor zijn bij het bereiken van dit doel."

De ontwikkeling van alternatieve aandrijvingen in het spoorvervoer maakt deel uit van de duurzaamheidsstrategie van Siemens Mobility. Het bedrijf kenmerkt zich door zich te richten op duurzame mobiliteitsoplossingen. De Mireo is leverbaar als elektrische trein, maar ook als batterijaangedreven trein. De trein is voornamelijk in Duitsland een bekende verschijning, maar in de toekomst zal deze ook in grote getale te vinden zijn in Oostenrijk bij de ÖBB.

Aandrijving

De Mireo Plus H is voorzien van op het dak gemonteerde brandstofcellen. Een lithium-ionbatterij zorgt voor een volledig CO2-vrije inzet. Het H2-energievoorzieningssysteem, gecombineerd met de elektrische aandrijving, levert een hoog trekvermogen van 1,7 MW voor acceleraties tot 1,1 m/s² en een topsnelheid van 160 km/u. De trein heeft een actieradius tussen de 1.000 en 1.200 kilometer op één volle tank. De Mireo is ontworpen om energiebesparend en milieuvriendelijk te zijn met zijn gelaste lichtgewicht aluminium structuur.