Franse TGV-M behaalt tijdens testritten maximale snelheid van 320 km/u

De TGV M 997 tijdens een testrit tussen Plouaret Trégor en Plounérin. (Foto: Allain Lloyd )
De TGV M 997 tijdens een testrit tussen Plouaret Trégor en Plounérin. (Foto: Allain Lloyd )

Na diverse testritten op de Tsjechische testbaan in Velim en in Frankrijk heeft de splinternieuwe TGV M voor de SNCF zijn eerste hogesnelheidritten gemaakt op de Rijn-Rhône HSL in Frankrijk waarbij de topsnelheid van 320 kilometer per uur is behaald.

Vorige week maandag maakte de trein zijn eerste testrit om gefaseerd op hoge snelheid op het Franse spoor te kunnen rijden. Al eerder werden er testritten op rustige snelheid gereden. De witte testtrein met het nummer 997 reed over het LGV-traject Rhin-Rhône naar Belfort. Dit spoor bevindt zich vlakbij de werkplaats van Alstom, waar de trein ontwikkeld wordt, en is ook goed geschikt omdat er weinig ander verkeer op deze spoorlijn rijdt.

De trein heeft diverse testritten op het traject gemaakt waarbij er ook een stop werd gemaakt op de stations Belfort-Montbéliard TGV en Besançon Franche-Comté TGV. De proefritten werden in fases uitgevoerd, waarbij de snelheid geleidelijk werd opgevoerd. Op de eerste dag bereikte de trein 240 kilometer, op de tweede dag werd 280 kilometer per uur behaald en op de derde dag op 14 september de maximale snelheid van 320 kilometer per uur. Deze snelheid heeft de trein nog niet eerder kunnen halen omdat de Tsjechische testbaan hier niet geschikt voor is.

Met het behalen van deze hoge snelheid is bewezen dat de trein zijn prestaties kan halen. Naar verwachting kunnen de eerste reizigers pas vanaf 2025 instappen. De instroom van 115 treinstellen zal naar verwachting tot 2030 gaan duren. Het huidige treinstel is een testtreinstel die nog niet voorzien in van interieur.