OV wordt vanaf 2024 duurder

 (Foto: Wikipedia)
(Foto: Wikipedia)

De NS mag de tarieven in de nieuwe concessie die in 2025 ingaat en in 2026 met 3,5% extra te verhogen. De afgelopen jaren heeft de vervoerder de prijzen voor treinkaartjes niet volledig mee laten groeien met de inflatie. Om de treinkaartjes zo betaalbaar mogelijk te houden geeft de overheid NS  subsidie, en moet de vervoerder bezuinigingen doorvoeren om de kosten te drukken.

Daarnaast onderzoekt de NS ook mogelijkheden voor de invoering van een spitsheffing, waarin de prijzen van treinkaartjes kunnen verschillen aan de hand van het moment van de dag en het traject. NS krijgt in het nieuwe contract de mogelijkheid om voorstellen te doen voor een nieuw tariefstelsel en daarover in overleg te gaan met consumentenorganisaties, regionale vervoerders en andere concessieverleners. Het is echter nog onzeker of de spitsheffing ook doorgang krijgt. Hoewel de mogelijkheid in de nieuwe concessie geboden wordt, is het aan de Tweede Kamer om groen licht te geven. Zowel in 2010 als in 2017 werden vergelijkbare voorstellen verworpen door de Kamer.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur wil echter wel dat dit onderwerp nog een keer besproken kan worden in de Tweede Kamer: "Ik vind het goed om na te denken wat we kunnen doen dat meer mensen op een rustig moment de trein pakken. Een andere tariefstelsel, waarbij reizen in de spits duurder wordt en buiten de spits goedkoper, zou daarbij kunnen helpen. Maar ik zie ook dat hier haken en ogen aan zitten. Dit gesprek moet worden gevoerd. Uiteindelijk wil ik dat de Tweede Kamer kiest of we een nieuw tariefstelsel invoeren.

Ook reizigers die met de bus, tram en de metro reizen zullen vanaf 2024 te maken krijgen met een prijsverhoging van meer dan 10 procent, heeft Heijnen laten weten.

Rover: Prijsverhoging niet te verantwoorden

Reizigersverening Rover verwacht dat de prijsverhoging de treinkaartjes minimaal 6,5 procent duurder maakt. Daarnaast mag NS in 2026 nog eens een extra 3,5% verhoging invoeren naast de spitsheffing van mogelijk tientallen procenten. Dit jaar heeft de NS de tarieven al met 5,5 procent verhoogd en werden de abonnementen zelfs tot 11 procent duurder.

De verhoging van de tarieven is volgens de vereniging niet uit te leggen. "Een hogere energierekening heeft NS geen last van gehad, de reiziger wel en die mag nu ook nog fors voor de trein betalen", stelt Rover-directeur Freek Bos. "Intussen heeft NS al kunnen besparen nu er zoveel treinen zijn geschrapt door personeelsgebrek. De reiziger betaalt intussen meer geld voor minder aanbod."

Rover geeft aan dat ze vooral een voorstander zijn om het tarief te bevriezen omdat de reizigers niet gebaat bij een verhogingzijn. "De reiziger heeft al tijden te maken met afgeschaalde diensteregelingen. Wat ons betreft past daar maar één tariefverhoging bij en dat is 0%", stelt directeur van Rover, Freek Bos. "Het kabinet zou moeten inzetten op het stimuleren van reizen met duurzaam vervoer in plaats van reizigers de auto in te jagen door de toch al dure trein nog duurder te maken".