Spitsheffing voor NS krijgt groen licht, maar moet nog goedgekeurd worden door de Tweede Kamer

De voorgestelde spitsheffing voor NS krijgt groen licht, maar moet nog goedgekeurd worden door de Tweede Kamer. (Foto: Treinenweb)
De voorgestelde spitsheffing voor NS krijgt groen licht, maar moet nog goedgekeurd worden door de Tweede Kamer. (Foto: Treinenweb)

De NS krijgt van het demissionaire kabinet het groene licht om vanaf 2026 spitsheffing door te voeren. Wel moet de Tweede Kamer hiervoor nog wel toestemming geven. De NS zal wel het alleenrecht verliezen voor de internationale verbindingen naar Londen, Parijs en Berlijn.

Het verliezen van de internationale verbindingen wordt door ingewijden bevestigd in de Volkskrant.  De voorgestelde spitsheffing moet nog vorm gaan krijgen zodat de Twee Kamer zich erover kan buigen.

Spitsheffing

De spitsheffing die in juli van dit jaar door NS-topman Wouter Koolmees werd genoemd, is omstreden. Reizigers in de daluren profiteren momenteel al van kortingen. Hierdoor zijn tickets tijdens de spitsuren feitelijk duurder. Desondanks heeft het huidige demissionaire kabinet naar verluidt geen plannen om een extra spitsheffing te introduceren, hebben bronnen aan het AD laten weten. Het is nog onzeker of de spitsheffing doorgang zal vinden. Zowel in 2010 als in 2017 werden vergelijkbare voorstellen verworpen door de Kamer. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur wil echter wel dat dit onderwerp nog een keer besproken kan worden in de Tweede Kamer.

Nieuwe concessie

De NS hoeft in de nieuwe concessie geen 80 miljoen euro per jaar te betalen om op het hoofdrailnet te mogen rijden. In plaats daarvan krijgt het spoorbedrijf straks jaarlijks 13 miljoen euro subsidie, meldt de Volkskrant. De nieuwe concessie zal in december 2025 ingaan en gelden tot december 2033.

Hierin lijkt NS het alleenrecht te verliezen voor internationale verbindingen naar Londen, Parijs en Berlijn. De internationale verbinding naar Antwerpen en Brussel blijft wel onder de hoede van NS omdat deze verbindingen verweven zijn met de internationale verbindingen. Vanaf komend jaar zal deze verbinding gereden worden met nieuwe ICNG-materieel. Dit voorjaar hebben zowel NS als Arriva, Qbuzz en FlixTrain zich gemeld voor nieuwe internationale treinverbindingen.

Hoofdrailnet

Op 26 september staat er een debat gepland over de concessie voor het hoofdrailnet. Het kabinet wil de NS vanaf 2025 de goedkeuring geven om gedurende nog eens acht jaar als exclusieve vervoerder op de belangrijkste spoorlijnen te blijven opereren. Gedurende de afgelopen maanden zijn er gesprekken gevoerd over de specifieke voorwaarden waaronder de NS zijn positie als primaire vervoerder kan behouden. Qbuzz en Arriva zich eerder al bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) gemeld dat zij plannen hebben om ook op het hoofdrailnet te willen rijden.