NS-topman Koolmees wil spitsheffing tegen volle treinen

 (Foto: Pjedro22)
(Foto: Pjedro22)

Als het aan NS-topman Wouter Koolmees ligt worden treinkaartjes in de spits tientallen procenten duurder maken. De reden: 'Het wordt te druk in de trein.' Hij reikt als oplossing om vanaf 2026 flink hogere tarieven te introduceren tijdens de spits en goedkopere kaartjes daarbuiten.

Sinds de coronacrisis heeft de NS te maken met minder aantal reizigers als daarvoor, en ook is sprake van personeelsgebrek waardoor er minder treinen, en regelmatig ook kortere treinen. In de Volkskrant vertelt hij wat hem te wachten stond bij zijn aantrede in 2022 en hoe het er nu voor staat. "Toen ik in november begon, hadden we veel drukke treinen en uitval", vertelt Koolmees. "In december is de dienstregeling verder afgeschaald en dat heeft een paar maanden best goed gewerkt. Tot eind mei. Nu hebben we weer veel korte en drukke treinen. Dat komt bijvoorbeeld door een tekort aan monteurs en planners. Bovendien wordt op veel plekken aan het spoor gewerkt. Het zijn geen excuses, maar slechts verklaringen."

Ander reispatroon

Volgens Koolmees is er tegenwoordig een ander reispatroon voor reizigers. "Een groot deel van Nederland werkt een paar dagen per week thuis. Daardoor hebben we doordeweeks ruim 20 procent minder reizigers dan voor corona. Dinsdag en donderdag is het extreem druk, met name in de ochtend tussen 7.30 en 8.30 uur. Dan is het passen en meten. Maandag en woensdag is het juist relatief rustig. Vrijdag al helemaal."

Als het aan de oud-minister (D66) ligt komt er een spitsheffing. "Stel dat je niet om 07.45 maar om 09.15 de trein pakt, dan wordt het kaartje 40 tot 50 procent goedkoper." Ook per traject moet dit plaatsvonden "Wie in de ochtendspits naar Amsterdam reist, zit in een volle trein. Maar wie op datzelfde moment naar Purmerend moet, heeft een rustige trein. Terwijl beide kaartjes even duur zijn. Dat is eigenlijk heel gek." of de spitsheffing er komt, en hoe de spitsheffing uiteindelijk eruit komt te zien moet nog besproken worden met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).

Rover verwerpt het plan

Reizigersvereniging Rover heeft het plan voor de spitsheffing verworpen. De vereniging wijst erop dat er nu al verschil bestaat tussen spits- en daltarieven en dat het belangrijk is om juist dat de trein in de komende jaren juist een veel aantrekkelijker alternatief wordt voor autogebruikers. "Er zijn nu al allerlei voordelige dalurenabonnementen waarmee de rustige uren financieel aantrekkelijker zijn dan de spits", stelt Rover-directeur Freek Bos. "Reizigers worden in de spits al genoeg gestraft met overvolle treinen, maar een leraar kan nu eenmaal niet kiezen hoe laat hij voor de klas komt staan. Met nog duurdere tickets tref je de mensen die hun werktijden niet zomaar kunnen aanpassen".