Duitse vervoerder NAH.SH bestelt 40 Coradia Stream treinen bij Alstom

Alstom heeft een contract getekend voor de levering van 40 Coradia Stream HC treinstellen aan de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH). De bestelling bevat ook een contract voor onderhoud van de treinen over een periode van 30 jaar. Het totale contract heeft een waarde van bijna 900 miljoen euro. Verder is een optie om maximaal 55 extra treinen te bestellen.

De treinstellen zijn vierdelig en bestaan uit twee dubbeldeks koprijtuigen en twee enkeldeks tussenwagens. De treinstellen zijn 106 meter lang en kunnen onderling elektrisch gekoppeld worden. De treinen hebben een maximale snelheid van 160 kilometer per uur en zullen in twee verschillende regio's rijden. Hierdoor varieert het aantal zitplaatsen tussen de 360 en 390.

"We zijn verheugd dat NAH.SH ons de kans geeft om een belangrijke en langdurige bijdrage te leveren aan de toekomst van mobiliteit in Noord-Duitsland. Ons concept met hoge capaciteit is de perfecte match voor hun eisen, en we kijken ernaar uit om te helpen regionaal transport naar een hoger niveau tillen.", zegt Müslüm Yakisan, president van Alstom in de regio van Duitsland en omliggende landen.

Comfortabel

De treinen worden gebouwd volgens de eisen van NAH.SH, en zullen zorgen voor een veterbering van het comfort vergelijken met de huidige treinen. Met airconditioning, stopcontacten en Wi-Fi, evenals verbeterde mobiele telefoonontvangst, bieden de treinstellen tal van voorzieningen om de reiziger een plezierige reis te garanderen. Een zitplaatsreserveringssysteem en een live stoelbezettingsysteem zullen daar aan bijdragen.

Dankzij multifunctionele coupe's in elke wagon bieden de treinen voldoende ruimte voor kinderwagens, rolstoelen, scootmobielen en grote bagage. Er is ruimte voor 2 rolstoelen en tot 24 fietsen. In de enkeldeksrijtuigen zijn er geen treden of hoogteverschillen waarvoor hellingen nodig zijn. De trein is uitgerust met drie toiletten, waarvan één toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Bovendien biedt elk treinstel meer dan 40 speciale zitplaatsen voor passagiers met beperkte mobiliteit.

Techniek

Moderne signalerings- en automatiseringstechnologie zorgen ervoor dat de treinen toekomstbestendig zijn voor de operationele eisen van de toekomst. Ze zijn uitgerust met het European Train Control System (ETCS) en geschikt voor Automatic Train Operation (ATO). Daarnaast zijn ze ook voorbereid op het Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) wat op den duur het bestaande GSM-R zal overnemen.

De assemblage, het testen van de trein, en de inbedrijfstelling vinden plaats in Salzgitter. Het ontwerp wordt uitgevoerd op verschillende locaties in Frankrijk onder leiding van de afdeling uit Valenciennes.

Inzet

Vanaf december 2027 rijden de nieuwe treinstellen op de trajecten Hamburg – Kiel/Flensburg en Hamburg – Itzehoe/Wrist. Zodra de elektrificatie van het traject Itzehoe - Heide gereed is, zullen deze treinen ook op dit traject worden ingezet om daar de dieseltreinen tevervangen.

Als Denemarken akkoord gaat, worden er nog twee treinen besteld voor grensoverschrijdend treinverkeer van Hamburg naar Tinglev (DK). Daartoe zou de route Hamburg - Flensburg worden verlengd tot Tinglev.