Onafhankelijk onderzoek zoekt naar 'ultieme poging' om Eurostar te laten blijven rijden vanaf Amsterdam

De Eurostar-lounge op Amsterdam Centraal moet wijken vanwege de verbouwing van het station en de sporen. (Foto: Treinenweb)
De Eurostar-lounge op Amsterdam Centraal moet wijken vanwege de verbouwing van het station en de sporen. (Foto: Treinenweb)

Er lijkt nog hoop dat de Eurostar kan blijven rijden vanaf Amsterdam. De internationale vervoerder NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doen een 'ultieme poging' om te voorkomen dat er zeven tot elf maanden geen treinen tussen het Centraal Station en Londen rijden vanwege werkzaamheden aan het station.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft in een brief aan Kamerleden aangegeven dat er wordt geprobeerd om de huidige locatie van de terminal pas op een later tijdstip af te breken. Er zal een onafhankelijk bureau worden ingeschakeld om de mogelijkheden te onderzoeken om de bestaande terminal langer te behouden. Daarnaast zal er worden gekeken naar manieren om de nieuwe locatie in de Amstelpassage sneller te realiseren, zodat reizigers nog steeds de verplicht paspoort- en bagagecontrole kunnen laten uitvoeren vanaf dit station.

"Alle partijen hebben de grootste voorkeur voor beveiligd vertrek vanaf Amsterdam Centraal naar Londen", schrijft de staatssecretaris. "Mocht dit onverhoopt toch niet mogelijk zijn, dan wordt wat mij betreft ook gekeken hoe de gevolgen voor de reiziger zo klein mogelijk gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door een overstap in Rotterdam of Brussel." Enkele weken geleden werd er door Eurostar al hoop gegeven dat de treindienst zal blijven rijden.

Huidige terminal moet verdwijnen

Vanwege een grootschalige renovatie op station Amsterdam Centraal moet de huidige terminal worden afgebroken, waardoor er op het station geen plek is om de verplichte bagage- en paspoortcontrole uit te voeren. Wel zijn er voorbereidingen in gang om de huidige Amstelpassage om te bouwen tot een terminal, echter lijkt er vooralsnog op dat die hal niet op tijd af is. Omdat de paspoortcontrole verplicht is, zou dit volgens ProRail betekenen dat er zeven tot elf maanden geen Eurostar zou vertrekken vanaf Amsterdam.

Omdat NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toch de internationale trein willen laten rijden wordt er een ultieme poging gedaan om de verbinding naar Londen in stand te blijven houden.