CAF start eerste proeven met Civia waterstoftrein voor FCH2Rail project

De Civia waterstoftrein die omgebouwd is voor het FCH2Rail project. (Foto: CAF)
De Civia waterstoftrein die omgebouwd is voor het FCH2Rail project. (Foto: CAF)

Treinbouwer CAF is begonnen met de dynamische testen van de naar waterstof omgebouwde Civia-trein die is ontwikkeld voor het FCH2Rail-project. Enkele maanden geleden waren de statische testen begonnen bij de fabriek van CAF in het Spaanse Zaragoza.

Het project heeft een budget van 14 miljoen euro, daarvan wordt 10 miljoen euro gefinancierd door het Clean Hydrogen Partnership. Dit is een agentschap van de Europese Commissie dat zich toelegt op de ontwikkeling van waterstofvoertuigen. In november 2021 ging het project van start.

Civia waterstoftrein

De Civia is een serie treinstellen gebouwd door CAF en Siemens voor Renfe. Om de waterstofaandrijving in de pratijk te kunnen testen heeft de Spaanse treinbouwer een driedelige Civia-reizigerstrein omgebouwd waarbij er waterstofaandrijving aan het bestaande tractiesysteem is toegevoegd. Hiermee is dit de eerste Civia die bi-modaal is met batterijen en waterstofbrandstofcellen.

Tijdens de dynamische tests zullen de techniek voor de brandstofcellen en de batterijen nog verder worden geoptimaliseerd op routes die specifiek zijn geselecteerd voor commerciële diensten. De trein zal daarbij ook uitgebreid getest worden op zijn technische capaciteiten.

CAF en waterstoftechniek

CAF promoot al enkele jaren het gebruik van groene waterstof in de spoorweg- en personenvervoersector, met haar dochteronderneming Solaris, die wordt beschouwd als een leider op de markt voor waterstofbussen.

Eerder dit jaar tekende het bedrijf een raamovereenkomst met Iberdrola om samen te werken aan waterstofgerelateerde projecten. De gezamenlijke doelen omvatten het streven naar verbetering van de waardeketen van hernieuwbare waterstof in de sectoren spoor- en personenvervoer. Hierbij wordt gestreefd naar de hoogste veiligheids-, technologie- en concurrentienormen.