Arriva wil vanaf juni 2026 dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs

De ICE3 Neo van de Deutsche Bahn, het moederbedrijf van Arriva. (Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)
De ICE3 Neo van de Deutsche Bahn, het moederbedrijf van Arriva. (Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)

Arriva wil vanaf juni 2026 vanaf Groningen dagelijks heen en weer naar Parijs rijden. Voor deze verbinding heeft de vervoerder bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend. Hiermee lijkt Arriva dus te willen concurreren met de Thalys, die tegenwoordig door het leven gaat als het bedrijf Eurostar.

De voorgestelde dienstregeling omschrijft een vertrek vanuit Groningen om 05.30 uur, waarbij de trein rond 10.40 uur op Gare du Nord in Parijs zal arriveren. Vanuit parijs is het de bedoeling dat de trein om 19:15 uit Parijs vertrekt en om 0:30 aankomt in Groningen. Onderweg zijn er geplande stops op de stations Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid.

Beoordeling door ACM

Het is aan de ACM of de treindienst goedgekeurd zal worden. Hierbij zal er worden gekeken of er geen sprake zal zijn van concurentie met NS, omdat er over het hoofdrailnet gereden zal worden. Vanaf januari 2019 geldt er een 'open toegang' op het spoor voor reizigersvervoer. Maar volgens de regelgeving van de ACM mag een nieuwe passagiersdienst niet te veel negatieve impact hebben op de bestaande vervoerconcessie. Op verzoek kan de consumenten-waakhond een beoordeling geven of het economisch evenwicht van een bestaande concessie in gevaar kan komen.

Hoofdrailnet concessie

Bovendien overweegt het kabinet om internationale treindiensten op te nemen in de hoofdrailnetconcessie. Dit voorstel heeft echter sterke tegenstand van andere vervoerders, waaronder Arriva, ontvangen. Het ministerie heeft spoorwegmaatschappijen verzocht om vóór 10 juni hun plannen voor de periode na 2025 kenbaar te maken. Dit verzoek is bedoeld om te beoordelen welke treindiensten mogelijk zullen ontstaan als internationale treinen niet langer onder de concessie vallen.

Hogesnelheidsmaterieel

Voor de reistijd die iets langer dan vijf uur zal zijn zal er sprake moeten zijn van een hogesnelheidstrein die een snelheid van 320 kilometer per uur zal moeten halen. Het is nog niet duidelijk welk materieel de vervoerder hier op het oog heeft. Gezien Arriva een docherbedrijf is van de Deutsche Bahn is het aannemelijk dat er gezocht zal worden naar een trein uit het assortiment waar er mee in Duitsland wordt gereden. Een ICE lijkt daarom het meest voor de hand liggend. Echter zijn er geen ICE treinstellen die momenteel toegelaten zijn in zowel Nederland, België als Frankrijk.

Binnen Nederland maakt Arriva gebruik van de FLIRT en de gelijkwaardige WINK van treinbouwer Stadler. Echter zijn dit geen hogesnelheidstreinen. Een van de hogesnelheidtreinen die Stadler wel levert is de SMILE die ook in Zwitserland beter bekend staat als de Giruno of de RABe 501. Deze is echter niet toegelaten in Nederland, België en Frankrijk, en enkel bij de Zwitserse SBB in gebruik. Daarom is het aannemelijk dat er binnen de Duitse ICE-vloot naar een passende oplossing gezocht zal worden. Treinenweb.nl heeft enkele vragen hierover gesteld bij Arriva.