Bediening van sporen rondom Amsterdam vindt plaats op uitwijklocatie in Utrecht

De verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht. (Foto: Treinenweb)
De verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht. (Foto: Treinenweb)

Sinds maandag wordt het treinverkeer rondom Amsterdam vanuit een uitwijklocatie in Utrecht geregiseerd. Dit is gebeurd nadat een grote technische storing bij de Amsterdamse verkeersleiding het treinverkeer rondom de hoofdstad in aan het begin van de zondagavond platlegde. Een reset van de systemen heeft niet geholpen, waarna ProRail genoodzaakt was om de werklocatie te verhuizen.

Het is de eerste keer in tien jaar tijd dat ProRail de verkeersleidingspost van Amsterdam moet verhuizen naar de verkeersleiding van Utrecht. Na de storing in het IT-systeem in Amsterdam bleek dat de uitwijkmogelijkheid voor het eerst nodig was. Dit betekent dat de treinverkeersleiders tijdelijk op een andere werkplek moeten werken.

"Dat betekent dat je dan vier uur geen treinen kan laten rijden en mensen dus sowieso niet thuiskomen. Daarom hebben we eerst alle focus gehad op het oplossen van het probleem in Amsterdam." legt Marije Kraaijeveld, postmanager Amsterdam van ProRail uit tegenover SpoorPro. "Mocht het nodig zijn dan kan ProRail de uitwijklocatie maandenlang openhouden", benadrukt ze.

Uitwijklocatie

Het personeel van de verkeersleidingspost Amsterdam in de nacht van zondag op maandag overgebracht naar de backup-locatie in Utrecht en zijn daar de systemen opgestart. Op dat moment waren er nog twee werkplekken beschikbaar op de post in Amsterdam, waardoor gestrande treinen met reizigers op een veilige manier naar de stations konden worden geleid. Hierdoor heeft ProRail kunnen voorkomen dat reizigers urenlang vast zouden zitten in gestrande treinen.

Volgens de spoorbeheerder neemt een dergelijke omschakeling altijd een aantal uren in beslag. Het personeel moet verplaatst worden en systemen moeten worden opgestart. Nadat de uitwijklocatie actief was moesten eerst de gevolgen van de storing weggewerkt worden, voordat er een robuuste dienstregeling gereden kon worden.

Oorzaak storing

Het is nog steeds onduidelijk wat de oorzaak van de storing op de Verkeersleidingspost Amsterdam is. ProRail heeft tot nu toe alleen “een paar dingen kunnen uitsluiten”. Er wordt met man en macht gewerkt om de oorzaak te achterhalen. Dit gebeurt met zowel eigen experts als met externe partijen. Zodra de oorzaak boven water is, en de problemen verholpen zijn, zal ProRail de verkeersleiding weer omschakelen naar die van Amsterdam. Dit zal dan 's nachts gebeuren op het moment dat er haast geen treinen zullen rijden. "Op dinsdagochtend zullen we beoordelen of dit mogelijk verlengd moet worden."

Een video van ProRail van tien jaar oud laat zien hoe een dergelijke omschakeling in zijn werk gaat. Volgens ProRail wordt dit geregeld geoefend.