Deutsche Bahn schaft extra ICE treinstellen aan

Deutsche Bahn (DB) schaft 73 nieuwe ICE-treinen aan. Het gaat om ICE3neo en ICE L treinstellen. De vervoerder heeft 2 miljard euro in de order geinvesteerd. In totaal gaat het om 56 ICE L-treinen van de Spaanse fabrikant Talgo en 17 ICE 3neo-treinen van Siemens Mobility.

De bestelde treinen moeten vanaf 2026 op de rails staan ​​en in 2030 worden afgeleverd. In totaal investeert DB nu ongeveer 12 miljard euro in nieuwe langeafstandstreinen. De ICE L is bekend vanwege de lage vloer waarmee er een gelijkvloers instrap is vanaf het perron. Ook bij de ICE 3neo profiteren passagiers van tal van innovaties, zoals tablethouders en stopcontacten op alle zitplaatsen. Nieuwe reserveringsdisplays met gekleurde LED-verlichting geven in één oogopslag informatie over gereserveerde en vrije plaatsen. Transparante ruiten voor mobiele telefoons zorgen voor een stabiele ontvangst in de trein.

Capaciteit

De nieuwe treinen zijngoed voor 39.000 extra zitplaatsen toe aan de ICE-vloot. Uiteindelijk bevat de vloot straks in totaal 90 ICE 3neo en 79 ICE L treinstellen van deze bestelde modellen. Voor deze treinen had de DB overeenkomstige raamovereenkomsten met de fabrikanten gesloten.

ICE L

De ICE L, die een topsnelheid heeft van 230 km/u, moet vanaf oktober 2024 voor het eerst tussen Berlijn en Amsterdam rijden als vervanging van de huidige getrokken rijtuigen. Met deze aanvullende bestelling voor verdere treinen zal de ICE L niet alleen op afzonderlijke trajecten worden ingezet, maar uiteindelijk door heel Duitsland. De ICE L biedt ook een aanzienlijk verbeterd gevoel van ruimte met kortere rijtuigen, een nieuw verlichtingsconcept en het nieuwe interieurdesign.

Dankzij de multisysteemlocomotief is ook tijdbesparend gebruik in grensoverschrijdend verkeer mogelijk. In de toekomst komen daar ook verbindingen naar Denemarken (Kopenhagen) en Oostenrijk (Wenen) bij.

De ICE 3neo

De eerste ICE 3neo, wat een doorontwikkelng is van de ICE3, is sinds december 2022 in gebruik en heeft zich uitstekend bewezen. Met een speciale lift lift biedt de ICE 3neo ook een aanzienlijk verbeterde instap voor rolstoelgebruikers. Met een topsnelheid van 300 km/u is de ICE 3neo vooral bedoeld voor verbindingen via de Duitse hogesnelheidslijnen, bijvoorbeeld tussen NordRhein-Westfalen en Frankfurt en verder van en naar München of tussen Berlijn en München.

In 2024 vervangt de trein dan ook de storingsgevoelige ICE-3 op de verbindingen van Frankfurt naar Amsterdam en Brussel. De trein is al in dienst in Duitsland, en op dit moment vindt er al een toelatingproces plaats in België waarna later dit jaar ook Nederland zal moeten volgen.

Verbindingen

De Deutsche Bahn heeft bekend gemaakt waar de ICE L en de ICE3neo in zal worden gezet. Van de ICE 3neo was al bekend dat deze in een groot deel van Duitsland zou gaan rijden, maar de ICE L is met de extra aankoop niet meer beperkt tot de trajecten: Amsterdam Berlijn, Westerland - Keulen, Westerland - Frankfurt - Karlsruhe, Westerland - Berlijn en Oberstdorf - Keulen, maar vanaf 2024 gefaseerd in heel Duitsland.

De routes van de ICE-3neo en de ICE L (Rechten: Deutsche Bahn)
De routes van de ICE-3neo en de ICE L (Rechten: Deutsche Bahn)