Station Zwolle Stadshagen kan in december 2019 worden geopend

In december 2019 kan het station Zwolle Stadshagen eindelijk in gebruik worden genomen. Dat is de gezamenlijke inzet van de provincie Overijssel, Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen. Vanwege de slappe ondergrond van het spoor kunnen de treinen momenteel niet harder rijden dan 100 km per uur, waardoor er geen tijd is voor een tussenstop.

Eerder dit jaar zijn er veertig mogelijke maatregelen in een rapport verschenen die ervoor kunnen zorgen dat het Kamperlijntje weer optimaal bediend kan worden. Aanvankelijk zouden de treinen met 140 kilometer per uur over het spoor rijden, maar dat zou gevaarlijk zijn vanwege de slappe bodem onder het spoor. De oplossingen waarbij de bodem zou kunnen worden aangepakt werd af geschoten omdat deze te duur en te tijdrovend was. Een andere oplossing was het verkleinen van de keertijd op station Kampen en Zwolle door twee machinisten op de trein te plaatsen, maar die bleek voor Keolis te duur, en zou door de korte tijd waarin machinisten de trein moeten 'omkeren' te gevaarlijk zijn.

Omdat de treinen met 100 kilometer per uur blijven rijden, zouden de rijtijden krap blijven. Hierdoor is een overstap op Zwolle niet altijd makkelijk haalbaar. Een mogelijke oplossing om het perron op Zwolle  te verhuizen zou volgens een onderzoek van NS en ProRail ook te ingrijpend zijn.

Maatregelen

Er is nu besloten dat er een mengeling van diverse maatregelen zal worden toegepast. Tussen Zwolle Stadshagen en Kampen blijven de treinen 100 kilometer per uur rijden. Wel zullen de seinen, borden en beveiliging worden aangepast. Ook de energievoorziening wordt uitgebreid zodat treinen sneller kunnen optrekken. Ook het perron van Stadshagen zal worden verlengd.

Mogelijk kan de snelheid op een deel van het traject tussen Zwolle Stadshaven en de overweg bij Veerallee worden verhoogd. Echter moet nog duidelijk worden of dit een positief effect op de dienstregeling zal hebben. Ook ProRail heeft aangegeven dat ze ook de fundering voor de bovenleidingsmasten nabij IJsselmuiden willen aanpassen.

Alle aanpassingen zouden tussen de 2,5 miljoen en de 4 miljoen euro gaan kosten. 

"2019 een succes-jaar"

In de loop van 2019 moeten er opnieuw proefritten plaats gaan vinden om de aanpassingen te evalueren. "Na een jaar van malaise gaan we hier met elkaar een succes van maken", aldus Ans Rietstra, directeur Projecten ProRail. Ook William Dogger, wethouder van gemeente Zwolle, heeft aangegeven dat hij blij is met de maatregelen: "We hebben er natuurlijk lang op moeten wachten en er zijn allerlei problemen geweest. Maar we zijn trots op het resultaat dat er nu ligt. Het was maatschappelijk niet te verantwoorden om het station nog langer dicht te houden."

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb