Keolis: "Geen twee machinsten per trein op Kamperlijntje"

Een onlangs gepresenteerde maatregel van ProRail om de stop bij Zwolle Stadshagen op het Kamperlijntje mogelijk te maken, wordt door Keolis als gevaarlijk bevondenvoor het personeel als de passagiers.

Het voorstel van ProRail was om twee machinisten op de trein te laten rijden, zodat er een aan elke zijde van de trein in de cabine zit. Zo zou de ene tussen Zwolle en Kampen rijden en de andere tussen Kampen en Zwolle. Op deze manier zou de keertijd in Kampen verkort kunnen worden zodat Zwolle Stadshagen toch aangedaan kan worden tijdens de treinrit. Volgens Keilis-directeur Emile Broersma zou het teveel druk leggen op het personeel: "In theorie is het inderdaad mogelijk, maar de dienstregeling is zo krap dat het leidt tot gevaar voor passagiers en personeel. Onder die druk kunnen machinisten fouten gaan maken."

Broersma versterkt zijn argument tevens met het feit dat er sprake zou zijn van nieuw materieel en een nieuw baanvak tussen Zwolle en Kampen. "Bij ons geldt veiligheid eerst", stelt Broersma tegenover RTV Oost. Hij vreest voor de veiligheid van de passagiers en zijn personeel bij de voorgestelde oplossing van ProRail.

Wel heeft Broersma vertrouwen in een goede oplossing waar ProRail haastig naar op zoek is. Zo werd er onlangs ook voorgesteld om de kering op Zwolle korter te maken, of een stop in een enkele richting. "Want dat station Stadshagen moet open en reizigers moeten een goede aansluiting krijgen.", aldus Broersma.

Zwakke ondergrond

Vorig jaar december werd enkele dagen voor de opening van het nieuwe station Zwolle Stadshagen duidelijk dat de geplande snelheidsverhoging op de Kamperlijn vanwege een zwakke ondergrond onveilig zou zijn, waardoor er met een aangepaste snelheid zou moeten worden gereden. Hierdoor kan de trein geen geplande tussenstop maken op Zwolle Stadshagen.

Foto: Treinenweb
De kerende Keolistrein voor het Kamperlijntje in Zwolle
Foto: Treinenweb