Meer Limburgers met laag inkomen krijgen toegang tot gratis openbaar vervoer

 (Foto: Rob Dammers)
(Foto: Rob Dammers)

De regeling Arriva Dal Vrij Limburg wordt uitgebreid. Limburgers met een laag inkomen die nog niet in aanmerking kwamen, kunnen binnenkort via een digitaal loket zelf een gratis ov-pas aanvragen. Het loket opent op 29 juni voor inwoners van Maastricht en is vanaf 14 juli toegankelijk voor inwoners van de overige Limburgse gemeenten.

De regeling werd in de zomer van vorig jaar ingevoerd om inwoners met een bijstandsuitkering gratis te laten reizen tijdens de daluren met de bussen en treinen van Arriva. Inmiddels zijn bijna 27.000 passen verstrekt en zijn er ongeveer 2,4 miljoen reizen gemaakt. Bij een aanvraag via het nieuwe loket wordt een onafhankelijke digitale inkomenstoets uitgevoerd om vast te stellen of iemand aan de voorwaarden voldoet.

Groot succes

Volgens een evaluatie is de regeling een succes. Meer dan negen op de tien deelnemers zijn tevreden en ruim de helft reist minstens één keer per week met het openbaar vervoer. Daarnaast gebruikte ruim een kwart van de deelnemers vóór de invoering van de regeling helemaal geen bus of trein. Veel reizigers geven aan dat zij dankzij de gratis ov-pas eenvoudiger familie kunnen bezoeken, medische afspraken kunnen maken en vaker deelnemen aan sociale activiteiten.

De provincie schat dat uiteindelijk zo'n 60.000 Limburgers in aanmerking komen voor Dal Vrij Limburg. De regeling kost jaarlijks ongeveer 4,5 miljoen euro en wordt betaald uit de zogenoemde Bikker-gelden voor de verbetering van het regionale openbaar vervoer. Met de uitbreiding is Limburg de eerste provincie in Nederland waar een dergelijke ov-regeling voor alle minima provinciedekkend beschikbaar is.