Provincie Groningen stapt definitief af van waterstoftrein: focus op elektrische treinen

De iLint van Alstom die eerder getest is op de Noordelijke spoorlijnen. (Foto: Klaas Halbersma)
De iLint van Alstom die eerder getest is op de Noordelijke spoorlijnen. (Foto: Klaas Halbersma)

De provincie Groningen laat het plan voor waterstoftreinen definitief varen en kiest voortaan volledig voor accu-treinen. Daarmee komt een einde aan jarenlange plannen om regionaal spoorverkeer deels met waterstof aan te drijven. Vanaf 2035 wil de provincie dat al het treinverkeer volledig emissievrij is.

Na een aanvankelijk positieve proef met de Alstom Coradia iLint-waterstoftrein bleek vooral de financiële kant een struikelblok. Een aanbesteding voor vier waterstoftreinen leverde geen haalbare biedingen op, en ook het plan om gebruikte waterstoftreinen te huren bleek uiteindelijk te duur en te ingewikkeld. Volgens de provincie zijn de kosten, beschikbaarheid en lange termijn haalbaarheid van waterstoftreinen onvoldoende.

Accutreinen

Gedeputeerde Erik Jan Bennema (VVD) bevestigt dat de provincie nu inzet op zogeheten accutreinen. Deze treinen kunnen hun batterijen opladen via een bovenleiding bij stations, een systeem dat aansluit op de aanpak die in Friesland al wordt toegepast. "We verwachten dat deze treinen beter leverbaar zijn en ook voordeliger gaan uitvallen", aldus Bennema. Arriva heeft momenteel al WINK-treinen van Stadler in dienst die praktisch hetzelfde kunnen bereiken, maar voornamelijk enkel in Friesland worden ingezet. Echter voor gebruik op station Groningen is er momenteel nog geen bovenleiding beschikbaar boven de perrons waar Arriva gebruik van maakt.

De provincie onderzoekt samen met Den Haag en Brussel financieringsmogelijkheden voor de aanschaf van de nieuwe elektrische treinen, waarmee de overstap naar volledig duurzaam regionaal spoorvervoer vorm moet krijgen.