Aanschaf van waterstoftreinen voor provincie Groningen is mislukt

De Alstom Coradia iLint in 2020 tijdens een publieke bezichting in Groningen. (Foto: Klaas Halbersma)
De Alstom Coradia iLint in 2020 tijdens een publieke bezichting in Groningen. (Foto: Klaas Halbersma)

De aanbesteding van de Provincie Groningen om vier waterstoftreinen in de provincie te laten rijden is mislukt. Dat hebben de Provinciale Staten woensdag bekend gemaakt. Er zouden volgens gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie) geen treinfabrikanten hebben gereageerd op de aanbesteding die in het najaar van 2022 gestart is.

De provincie heeft de ambitie om vanaf 2035 emissieloze treinen op het regionale spoor te laten rijden, en de aanbesteding van de waterstoftreinen zou hiervoor een mooie oefening zijn. Hoewel de aanbesteding niet gelukt is wil de provincie de handdoek nog niet in de ring gooien. Er zal nu worden gekeken naar de huur van bestaande waterstoftreinen. De provincie verwacht dat als er waterstoftreinen besteld gaan worden, dat deze op de trajecten Groningen-Delfzijl, Groningen-Veendam en later ook naar Stadskanaal zullen rijden.

Geen reacties op aanbesteding

Over de precieze redenen waarom er geen reactie op de aanbesteding kwamen, wil de provincie om bedrijfsgevoelige redenen niks kwijt, maar ze konden wel in het algemeen vertellen wat de redenen waren: "De eisen die wij stellen, bijvoorbeeld voor de inrichting, leiden tot best veel investeringen in wat in principe een kleine opdracht is. Dat is een reden die is aangegeven, maar uiteraard worden er ook zaken niet meegedeeld. Waarom bedrijven wel of niet inschrijven is natuurlijk ook een bedrijfsgevoelige overweging."

De aankoop van de treinen had een budget van ongeveer 60 miljoen euro, waarvan 15 miljoen euro werd bijgedragen door het ministerie van Infrastructuur. Het is niet bekend of dit budget zal worden aangepast in de zoektocht naar nieuwe bestaande treinen.

Proef met waterstoftrein

In 2020 vond er tussen Groningen en Leeuwarden al een proef plaats met een iLint waterstoftrein van Alstom. Spoorbeheerder ProRail heeft uiteindelijk met succes teruggekeken op de eerste proefritten met de Alstom Coradia iLint waterstoftrein. De proef heeft aangetoond dat deze innovatieve trein in de Nederlandse treindienst kan worden ingepast.

Waterstoftreinen bij andere fabrikanten

Momenteel zijn er bij drie gerenommeerde treinfabrikanten diverse modellen beschikbaar voor een waterstoftrein. Zo biedt Alstom de iLint aan als regionale trein, maar ook de Coradia Stream zou hier geschikt voor zijn. Door het Zwitserse Stadler wordt momenteel in de USA geëxperimenteerd met een waterstoftrein die gebaseerd is op de succesvolle Flirt, echter zijn er nog geen Europese bestellingen voor de Flirt H2 geplaatst. Als laatste heeft Siemens Mobility al een waterstofversie van hun Mireo in productie genomen voor enkele deelstaten in Duitsland.

Het Spaanse CAF werkt momenteel op een rustiger pitje en test momenteel in Spanje een waterstof-trein uit die gebaseerd is op een bestaande Civia-trein, een trein die niet in Nederland rijdt.