Elektrificatie spoor Almelo-Mariënberg begint in 2027

De LINT-treinen worden straks vervangen door een mix van elektrische GTW-treinen en FLIRT-treinen. (Foto: Treinenweb.nl)
De LINT-treinen worden straks vervangen door een mix van elektrische GTW-treinen en FLIRT-treinen. (Foto: Treinenweb.nl)

Het Rijk en de provincie Overijssel hebben afgelopen maandag in het stationsgebouw van Mariënberg een bestuursovereenkomst ondertekend voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg. 

Deze ondertekening betekent een belangrijke stap richting de realisatie van het project, waarin afspraken zijn vastgelegd over samenwerking, financiering en de verdere uitvoering. Nu de overeenkomst is gesloten, kan ProRail starten met het selecteren van een aannemer. De daadwerkelijke werkzaamheden beginnen naar verwachting in 2027.

Investering in duurzaamheid

Volgens gedeputeerde Martijn Dadema is dit "weer een flinke stap verder op weg naar een schoner openbaar vervoer." Ook Thierry Aartsen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, benadrukt de gezamenlijke inzet van Rijk en regio: “Het is een investering in bereikbaarheid én duurzaamheid.” De ondertekening werd feestelijk gevierd op station Mariënberg, als symbolisch moment voor de toekomst van het spoor in Overijssel.

De elektrificatie van het traject Almelo–Mariënberg draagt aanzienlijk bij aan schoner en stiller vervoer. Elektrische treinen verminderen de dieseluitstoot fors en zijn bovendien tot wel tien decibel stiller bij optrekken en afremmen - een merkbaar voordeel voor omwonenden en reizigers. Dagelijks maken ruim 3.000 reizigers gebruik van de lijn, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer.

Vervanging van treinen

Na de elektrificatie van het 19 kilometer lange traject zullen de huidige LINT-dieseltreinen worden vervangen door moderne, elektrische FLIRT-treinen van Stadler. Vervoerder Arriva krijgt met de nieuwe concessie, die loopt van december 2028 tot 2043, de mogelijkheid om meer ritten uit te voeren, vooral in de vroege en late uren. Daarnaast krijgen de treinen extra voorzieningen, zoals meer ruimte voor fietsen, USB-stekkers en klaptafels.

Volgens Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail, sluit dit project perfect aan bij hun visie: "Na de elektrificatie van de lijn Almelo–Mariënberg rijden hier straks duurzame, elektrische reizigerstreinen. Samen met het ministerie en de provincie Overijssel maken we de lijn klaar voor de toekomst."