Stadler presenteert eerste batterij-aangedreven smalspoortrein voor Italië
Op de spoorwegbeurs EXPO Ferroviaria in Milaan hebben treinbouwer Stadler en de Italiaanse spoorwegmaatschappij Ferrovie Appulo Lucane (FAL) een wereldprimeur gepresenteerd: de eerste volledig op batterijen aangedreven smalspoortrein van Europa.
De nieuwe voertuigen, speciaal ontworpen voor de regio Basilicata, zullen jaarlijks meer dan 1.300 ton CO2 besparen. Met deze innovatie verstevigt Stadler zijn positie als pionier in duurzame spoorwegtechnologie.
Volgens Maurizio Oberti, verkoopdirecteur van Stadler Italië, markeert het project een belangrijke stap in de vergroening van het regionale vervoer. "Dit is de eerste volledig batterij-elektrische smalspoortrein van Italië en Europa. Het is een 100% groene oplossing die de toekomst van duurzame mobiliteit in Basilicata zal veranderen," aldus Oberti. "Dankzij de samenwerking met FAL kunnen we innovatieve technologie naar de Italiaanse markt brengen en bijdragen aan de doelstelling van een klimaatneutrale regio."
Samenwerking
Ook FAL benadrukt het belang van de samenwerking. Algemeen directeur Stefano Di Bello wijst erop dat het project twee jaar geleden nog een concept was. "Vandaag presenteren we de eerste van zeven treinen die uiterlijk eind 2026 op de lijn Altamura–Matera in dienst komen. Dankzij de samenwerking tussen FAL, het Italiaanse ministerie van Transport, de regio Basilicata en de gemeente Matera investeren we in totaal 63 miljoen euro – deels gefinancierd via het herstelplan PNRR en Europese fondsen."
Fabricage
De nieuwe treinen worden volledig gebouwd in het Zwitsere Bussnang. Ze zullen het huidige materieelpark van FAL uitbreiden en worden voorzien van een herkenbare groene huisstijl, die symbool staat voor duurzaamheid. "Met dit project tonen we onze inzet voor milieuvriendelijke mobiliteit," zegt FAL-voorzitter Vittorio Zizza.
De treinen beschikken over krachtige batterijtractie die zorgt voor uitstekende prestaties, ook bij uitdagende weersomstandigheden. Dankzij hun hoge energiedichtheid kunnen de batterijen snel worden opgeladen en bieden ze een ruime actieradius. Het interieur is ontworpen met oog voor comfort en duurzaamheid: gerecycleerde bekleding, energiezuinige LED-verlichting en ruimte voor e-bikes. Grote panoramische ramen en lage instapvloeren maken de treinen bovendien toegankelijk voor iedereen. Voordat ze in dienst komen, ondergaan de voertuigen nog uitgebreide testen door de Italiaanse veiligheidsautoriteit ANSFISA.