ProRail heeft beleid aangepast over fietsgootjes naast trappen

ProRail heeft het beleid voor de aanleg van stationstrappen aangepast. Bij nieuwe trappen naar perrons worden geen fietsgoten meer aangebracht wanneer er een lift of hellingbaan aanwezig is. De maatregel heeft de stationsbeheerder genomen uit het oogpunt van veiligheid en gebruiksgemak.
Stationstrappen met fietsgoten lijken voor reizigers handig, maar brengen ook risico’s met zich mee. De afgelopen jaren zijn er volgens ProRail meerdere incidenten gemeld waarbij reizigers met hun fiets ten val kwamen op een trap. Met name bij drukte of bij gebruik van zwaardere fietsen neemt het risico op valpartijen en opstoppingen toe, en met name op drukke stations.
Nieuw beleid
Nieuwe of verbouwde stations, zoals het vernieuwde station Groningen en het vorig jaar geopende Ede-Wageningen hebben geen hellingbaan voor fietsen, en zijn standaard uitgerust met een lift of een hellingbaan. Volgens ProRail past een fiets in een lift, wat veiliger is dan via de gootjes langs de trap.
Op oudere stations, zoals in Utrecht, Zwolle of Amsterdam, zijn fietsgoten soms nog wel aanwezig. Deze stammen uit de tijd vóór het nieuwe beleid.
In gesprek met belangenorganisaties
ProRail geeft toe dat het nieuwe beleid tot vragen leidt, en zelfs soms tot kritiek. Daarom is gaan ze het gesprek aan met verschillende belangenorganisaties. "We halen ervaringen met het nieuwe beleid op en kijken samen naar de praktijk. Wat dit precies oplevert, is nu nog niet te zeggen".