ProRail gaat samenwerken met Nokia voor modernisering van GSM-R en overstap naar nieuw communicatiesysteem

Een trein (Protos) die voorzien is van het GSM-R systeem. (Foto: Treinenweb/Clayweb)
Een trein (Protos) die voorzien is van het GSM-R systeem. (Foto: Treinenweb/Clayweb)

ProRail werkt de komende jaren samen met het Finse bedrijf Nokia om het huidige communicatiesysteem voor de treinverkeersleiding te verbeteren. Het gaat om het GSM-R-netwerk, dat essentieel is voor veilige communicatie op het spoor. 

Hoewel dit systeem al verouderd is, wil ProRail het nog tien jaar blijven gebruiken. Daarom wordt het gemoderniseerd, terwijl er ook al voorbereidingen worden getroffen voor een toekomstig systeem dat gebruik maakt van 5G-technologie.

Verbeteringen

De modernisering moet zorgen voor minder storingen en lagere kosten op de lange termijn. Door gebruik te maken van nieuwe, op de cloud gebaseerde technologie, kan het spoorwegverkeer beter worden gemonitord en aangestuurd. Dit moet leiden tot een betrouwbaardere dienstverlening en een veiliger spoornetwerk voor miljoenen reizigers in Nederland.

Nokia levert hiervoor een compleet nieuw systeem, inclusief ondersteuning en onderhoud. Het gaat onder meer om slimme netwerktechnologie die sneller beslissingen kan nemen en beter kan omgaan met grote hoeveelheden gegevens. Hierdoor wordt de communicatie tussen treinen en verkeersleiding efficiënter en toekomstbestendig gemaakt. Enkele jaren geleden werd het treinverkeer stilgelegd omdat het communicatiesysteem toen faalde.

De samenwerking tussen ProRail en Nokia past binnen een bredere Europese ontwikkeling. Overal in Europa wordt gewerkt aan de overstap van het huidige GSM-R-systeem naar het modernere FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), dat betere prestaties levert en meer mogelijkheden biedt. Door nu al over te stappen op nieuwe technieken, hoopt ProRail deze overgang soepel en zonder grote investeringen op het laatste moment te kunnen maken.