ProRail gaat samenwerken met Nokia voor modernisering van GSM-R en overstap naar nieuw communicatiesysteem

ProRail werkt de komende jaren samen met het Finse bedrijf Nokia om het huidige communicatiesysteem voor de treinverkeersleiding te verbeteren. Het gaat om het GSM-R-netwerk, dat essentieel is voor veilige communicatie op het spoor.
Hoewel dit systeem al verouderd is, wil ProRail het nog tien jaar blijven gebruiken. Daarom wordt het gemoderniseerd, terwijl er ook al voorbereidingen worden getroffen voor een toekomstig systeem dat gebruik maakt van 5G-technologie.
Verbeteringen
De modernisering moet zorgen voor minder storingen en lagere kosten op de lange termijn. Door gebruik te maken van nieuwe, op de cloud gebaseerde technologie, kan het spoorwegverkeer beter worden gemonitord en aangestuurd. Dit moet leiden tot een betrouwbaardere dienstverlening en een veiliger spoornetwerk voor miljoenen reizigers in Nederland.
Nokia levert hiervoor een compleet nieuw systeem, inclusief ondersteuning en onderhoud. Het gaat onder meer om slimme netwerktechnologie die sneller beslissingen kan nemen en beter kan omgaan met grote hoeveelheden gegevens. Hierdoor wordt de communicatie tussen treinen en verkeersleiding efficiënter en toekomstbestendig gemaakt. Enkele jaren geleden werd het treinverkeer stilgelegd omdat het communicatiesysteem toen faalde.
De samenwerking tussen ProRail en Nokia past binnen een bredere Europese ontwikkeling. Overal in Europa wordt gewerkt aan de overstap van het huidige GSM-R-systeem naar het modernere FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), dat betere prestaties levert en meer mogelijkheden biedt. Door nu al over te stappen op nieuwe technieken, hoopt ProRail deze overgang soepel en zonder grote investeringen op het laatste moment te kunnen maken.
Uitleg over FRMCS
FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) is een nieuw communicatiesysteem voor treinen dat het oude systeem (GSM-R) gaat vervangen. Het werkt met de nieuwste technologie (vergelijkbaar met 5G op je telefoon) en zorgt ervoor dat treinen en verkeersleiders sneller, duidelijker en betrouwbaarder met elkaar kunnen communiceren.
Dankzij FRMCS kunnen er bijvoorbeeld automatisch rijdende treinen komen, kunnen hulpdiensten bij een ongeluk live videobeelden zien, en kunnen storingen op het spoor eerder worden opgemerkt. Het systeem is klaar voor de toekomst en maakt het spoor veiliger, slimmer en beter voorbereid op drukker treinverkeer.
Proeven in Nederland
ProRail, NS en andere partners hebben op 18 september 2024 in Amersfoort een speciale testlocatie geopend waar ze kunnen oefenen met nieuwe toepassingen op het spoor met behulp van 5G. Denk aan het inzetten van een robothond om het spoor te controleren, of slimme systemen die wissels automatisch kunnen aansturen.
Dankzij het snelle en betrouwbare 5G-netwerk kunnen ze op hun testlocatie in een veilige omgeving onderzoeken hoe dit soort innovaties het treinverkeer in de toekomst veiliger, slimmer en efficiënter kunnen maken.